منصور غلامی عصر سه شنبه در حاشیه برنامه های سفر به گرمسار در استان سمنان به خبرنگاران، افزود: بحث اصلی در زمینه مشکل تامین ارز درباره دانشجویانی است که با هزینه های شخصی برای تحصیل از ایران خارج شدند.
وی ادامه داد: این افراد در مقطعی وزارت علوم با هم افزایی بخش های اقتصادی کشور حمایت شدند و مشکلاتشان برطرف شد، ولی از ابتدای مهر طبق روال قبل، این افراد باید ارز خود را تامین کنند
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: مجموعه وزارت علوم اعلام آمادگی کرده کلیه دانشجویانی که در دانشگاه های معتبر خارج از ایران تحصیل می کنند و آغاز تحصیل شان قطعی است، می توانند تقاضای انتقال به دانشگاه های داخل کشور بدهند.
وی اضافه کرد: تا کنون تقاضای حدود 400 نفر در این مورد بررسی شده و به تدریج تقاضاها در حال افزایش است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری تاکید کرد: دانشجویانی که بورسیه وزارت علوم بودند مانند سابق از حمایت های ارزی بهره مند هستند و دانشجویان دکتری که برای فرصت مطالعاتی به خارج رفته اند تا پایان سال بر اساس سهمیه های پیش بینی شده به تعداد حمایت می شوند.
وی درباره تعیین تکلیف صندلی های خالی دانشگاه های کشور، عنوان کرد: توسعه کمی دانشگاه در دوره ای اتفاق افتاد که تقاضا برای ورود به دانشگاه قابل توجه بود.
غلامی اضافه کرد: در آن زمان به این موضوع توجه نشد که ممکن است تقاضای ورود به دانشگاه زمانی کاهش یابد، واقعیت این است که تعدادی از دانشگاه ها به تدریج با کاهش دانشجویان مواجه شده اند.
وی خاطرنشان کرد: یک دلیل خالی ماندن صندلی های دانشگاه ها کم شدن جمعیت متقاضی ورود به دانشگاه ها بود و دلیل دیگر این است که توسعه دانشگاه طوری بود که دانشگاه های بزرگتر و نزدیک به محل زندگی متقاضیان، جذابیت بیشتری داشته است.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، اجرای طرح های آمایش و ساماندهی آموزش عالی را که دو سال است آغاز شده راه حلی برای این مساله عنوان و اضافه کرد: هدف این طرح ماموریت گرا کردن دانشگاه به منظور استفاده بهینه از منابع دانشگاهی کشور است.
وی بیان کرد: این طرح در مجموعه های دولتی و غیردولتی آموزش عالی، ماموریت گرا کردن دوره ها و مقاطع با درنظرگرفتن توزیع وظایف برای دانشگاه ها را دنبال می کند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با تاکید بر اینکه در گام های ابتدای عملیاتی کردن طرح آمایش و ساماندهی آموزش عالی قرار داریم، گفت: حمایت از توسعه دوره های فنی و حرفه ای و مهارتی نیز در همین قالب به منظور تامین نیاز نیروی انسانی برای بازار کار از برنامه های وزارت علوم برای استفاده از ظرفیت های موجود است.
غلامی به تلاش وزارت علوم برای کیفی سازی خوابگاه های دانشجویی اشاره و خاطرنشان کرد: پیش از این، رتبه بندی خوابگاه های دانشجویی بین یک تا پنج بود ولی با ارتقای سطح کیفی خوابگاه ها، اکنون خوابگاه ها بین یک تا سه درجه بندی می شوند که باید به دو کیفیت برسند.
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، استانداردسازی و صنعتی سازی آشپزخانه های دانشگاه ها با تامین برخی اقلام اساسی و کلی غذایی در کنار نظارت بر پخت غذا را از هدفگذاری های این وزارتخانه برشمرد.
منصور غلامی در سفری یک روزه به گرمسار در استان سمنان، یک واحد آزمایشگاهی را افتتاح، از چند طرح دانشگاهی بازدید کرد و در نشست آغاز سال تحصیلی دانشجویان و نشست مسوولان دانشگاه ها حضور یافت.
استان سمنان حدود 90 دانشجو در بیش از 40 دانشگاه و موسسه آموزش عالی ارد.
6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.