به گزارش ایرنا، به طور معمول فرصت های شغلی برای نیروی کار فاقد تحصیلات دانشگاهی در واحدهای صنعتی تا مرز نیاز وجود دارد، اما مشکل ترین بخش اشتغال آفرینی ایجاد بازار کار برای دانش آموختگان دانشگاهی است.
معضل بیکاری و دغدغه برنامه ریزان برای اشتغال جوانان مربوط به یکی دو سال اخیر نیست، بیکاری یکی از معضل های اصلی اقتصاد ایران است، جمعیت ایران در 28 سال گذشته دو برابر شده و اکثر کسانی که در سال های بعد از انقلاب متولد شده ‌اند به سرعت به جمع متقاضیان کار پیوسته اند.
نرخ بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاه‌های کشور نیز کم نیست و بخش عمده ای از دلیل بیکاری جوانان، به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی نداشتن مهارت شغلی است که ورود آن ها را به بازار کار روز به روز دشوار تر کرده است.
در حال حاضر حدود چهار میلیون و 700 هزار دانشجو در مراکز آموزش عالی کشور مشغول به تحصیل هستند.
به گفته کارشناسان آمار اشتغالزایی کشور در 9 ماه ابتدایی سال 1396 نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد 3.6 درصدی داشته است و این آمار در سال 95 رشد 2.8 درصدی و در سال های پس انقلاب به طور متوسط رشد 2.5 درصدی ثبت شده است.
مدیرکل ارتباط با صنعت در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفته است: براساس آخرین آمارهای موجود، 35 درصد از بیکاران جامعه را دانش آموختگان دانشگاهی تشکیل می دهند.
محمد سعید سیف افزوده است: حدود 18.5 درصد از دانش آموختگان بیکار کشور دارای مدرک کارشناسی هستند.
به اعتقاد صاحب نظران، کسب آموزش های مهارتی لازمه اشتغالزایی افراد به ویژه دانش آموختگان دانشگاهی است.
آن ها معتقدند با توجه به محدودیت های سیستم اداری نمی توان برای تمام دانش آموختگان دانشگاهی در بخش های دولتی اشتغال ایجاد کرد و ورود بخش خصوصی برای اشتغالزایی در عرصه های مختلف اعم از صنعت، کشاورزی و خدمات را مهم ارزیابی کردند.
آن ها اقدام های انجام شده از سوی سازمان آموزش فنی و حرفه ای برای ارایه آموزش های مهارتی را قابل توجه و بسیار اثر گذار خواندند و بر لزوم ارایه آموزش های مهارتی و ایجاد درآمد ثابت تاکید کردند.
به گفته کارشناسان، بیکاری در میان دانش آموختگان دانشگاهی در مقطع دکتری نیز مشاهده می شود و برنامه ریزی برای حل این مشکل ضرورتی اجتناب ناپذیر است.
مرکزهای مهارت آموزی اکنون به کانون هدایت تدریجی و هدفمند دانشجویان به سمت بازار کار، ارتباط بین مراکز دانشگاهی، صنایع و بازار و کاهش آمار بیکاری تبدیل شده اند.
پیش بینی و تدارک ورود گسترده بخش خصوصی به بحث مهارت آموزی و مهارت افزایی و ارائه مشوق ها و محدودیت ها برای جوانان جویای کار در بحث مهارت آموزی از جمله راهکارها برای افزایش مهارت آموزی جوانان و کاهش آمار بیکاری است.
بر اساس آمار حدود 22 درصد از جمعیت 702 هزار نفری استان سمنان را جوانان تشکیل می دهند و نسبت دانشجو به جمعیت در این استان یک به 9 است و بیش از یکصد و 20 هزار دانشجو در دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی استان سمنان تحصیل می کنند و به گفته کارشناسان بیش از 40 درصد از جمعیت بیکار سمنان از افراد دانش آموخته دانشگاه ها هستند.
سمنان با نرخ بیکاری 7.1 درصد پس از استان مرکزی پایین ترین نرخ بیکاری کشور را دارد و تعهد اشتغال سال 96 دستگاه های اجرایی استان سمنان 10 هزار و 400 شغل بود که موفق به ایجاد 10 هزار و 700 شغل شدند.

** کلاف سردرگم اشتغال یابی
یکی از دانش آموختگان رشته مهندسی مکانیک گفت: با هزاران برنامه و به عنوان دانشجوی ممتاز از دانشگاه سراسری دانش آموخته شدم و اکنون سه سال است در پی کار هستم.
مهران صفایی افزود: سه سال در پی کار بودم و در حالی که در ابتدا بهانه کارفرما برای اشتغال سابقه کار بود اما اکنون شرایط سنی هم سدی برای اشتغال شده است.
وی اظهار داشت: با وجود شرایط سنی، تقریبا پیدا کردن شغل برایم غیر ممکن شده است.
این دانش آموخته دانشگاه اضافه کرد: با نداشتن شغل و بیکاری چگونه می توان ازدواج کرد و چگونه می توان از عهده خرج زندگی برآمد؟

** آسیب های اجتماعی بیکاری
یکی از دانش آموختگان در مقطع کارشناسی ارشد رشته مدیریت نیز گفت: اکنون با احتساب دوران تحصیل عمومی، 18 سال از عمر خود را مشغول به تحصیل بودم تا پس از دانش آموختگی بتوانم در جامعه حرفی برای گفتن داشته و موجب سربلندی و افتخار پدر و مادر خود باشم ولی اکنون یک جوان بیکار هستم که تمام نقشه هایم نقش بر آب شده است.
سعید رییسی با بیان این که برای پیدا کردن شغل و فرار از بیکاری تمام مهارت ها و نرم افزارهای مربوط به رشته خود را فرا گرفته تا دیگر بهانه ای برای بیکاری اش نباشد، ادامه داد: با وجود کسب این مهارت ها باز هم شغلی پیدا نکرده ام.
وی افزود: در زمان حاضر کارمندی و شغل دولتی که هیچ، در بخش خصوصی هم کار نیست.
وی اضافه کرد: در بخش خصوصی داشتن حداقل 5 سال سابقه کاری برای استخدام ضروری است و در شرایط کنونی جوانی چون من که مشغول به تحصیل بوده چگونه می تواند پنج سال سابقه کار داشته باشد.

** قوا در مسیر اشتغالزایی حرکت کنند
نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان نیز همکاری قوای سه گانه برای افزایش اشتغال و رفاه اجتماعی در کشور رضایت بخش دانست.
آیت الله سید محمد شاهچراغی در گفت و گو با ایرنا افزود: بیکاری جوانان اکنون در جامعه به عنوان یک چالش مهم مطرح است و باید با راهبردی منسجم و اتخاذ تدابیری ارزشمند با افزایش اشتغال برای کاهش آسیب های اجتماعی تلاش کنیم.
وی خاطرنشان کرد: کم شدن اعتقادهای دینی و افزایش بزهکاری اجتماعی با افزایش نرخ بیکاری رابطه مستقیم دارد و باید با اتحاد و برادری بیش از پیش مسوولان نظام جمهوری اسلامی با افزایش اشتغال برای ترویج ارزش های دینی تلاش کرد.

** دولت تدبیر و امید، سربلند در رفع بیکاری
استاندار سمنان در گفت و گو با ایرنا با اشاره به کاهش آمار بیکاری در این استان طی چهار سال گذشته، گفت: در دولت تدبیر و امید شاخص های اقتصادی مانند ایجاد اشتغال پایدار و بازگشت واحدهای صنعتی و تولیدی به چرخه تولید با وجود موانع زیرساختی سرمایه گذاری در سمنان مثبت شده است.
سید شهاب الدین چاوشی اظهارداشت: با اقدام های مثبت دولت تدبیر و امید شاخص رشد اقتصادی در سمنان از منفی پنج درصد در سال 92 به رشد مثبت در سال گذشته رسیده و این امر در کاهش آمار بیکاری در استان تاثیر قابل توجهی داشته است.
وی یادآور شد: حدود ١٩٣هزار نفر از جمعیت بیش از 700 هزار نفری استان سمنان جوان هستند و بیش از نیمی از جمعیت حدود 200 هزار نفری جوان استان را آقایان تشکیل می‌دهند.
وی ادامه داد: مشکل اصلی بیکاری در استان سمنان مرتبط نبودن تحصیلات جوانان با نیاز بازار کار این استان است.
استاندار سمنان با اشاره به شعار «هر جوان یک مهارت» خاطر نشان کرد: محور برنامه ریزی تمامی مسوولان تحقق این شعار و ایجاد شغل برای جوانان این استان در مدت 2 سال آینده است.

** شعار «هر سمنانی یک مهارت» اساس برنامه های اشتغال
معاون هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع استانداری سمنان گفت: میانگین نرخ بیکاری در استان سمنان در سه ماهه ابتدایی امسال به 7.1 درصد رسید و این نرخ در مقایسه با سال گذشته بالغ ‌بر 1.6 درصد کاهش یافته است‌.
حشمت الله عسگری اظهار داشت: نرخ بیکاری سال گذشته در این استان 8.8 درصد بود.
وی تصریح کرد: کاهش نرخ بیکاری یکی از مهم‌ترین رویکردهای دولت در چند سال گذشته است و در این راستا طرح ‌های مهمی در دست اجرا است.
وی با بیان اینکه کاهش نرخ بیکاری در کشور نسبت سال گذشته بالغ ‌بر نیم درصد بوده است، یادآور شد: اکنون نرخ بیکاری در ایران به 12.1 درصد رسیده است و باید برای کاهش این آمار تا پایان سال تلاش مضاعف شود.
عسگری با تاکید بر این که ایجاد اشتغال برای دانش آموختگان دانشگاهی یکی از مهم ‌ترین رویکردهای دولت در استان سمنان است، یادآور شد: طرح‌های مهارت ‌آموزی با شعار هر سمنانی یک مهارت در دست اجرا است.
به گفته وی با اجرای طرح‌ های مهارت ‌آموزی بیش از 10 هزار شغل جدید در استان سمنان ایجاد می‌ شود.

** طرح کارورزی، فرصتی برای اشتغال دانش آموختگان
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان گفت: طرح کارورزی فرصت مناسب اشتغالزایی برای دانش آموختگان جویای کار است.
اسماعیل غنیان در گفت و گو با ایرنا افزود: با توجه به شمار زیاد دانش آموختگان متقاضی کار، این طرح راهکار دولت تدبیر و امید برای اشتغالزایی است.
وی اظهار داشت: استقبال دانش آموختگان از این طرح در حد انتظار نیست و سهم استان از طرح کارورزی یکهزار و 890 نفر بود که در حدود یکهزار و 331 واجد شرایط برای طرح ثبت نام کرده اند.
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان به تحقق 18.1 درصدی اشتغال سال 97 در استان اشاره کرد و گفت: تعهد نهادهای اجرایی برای اشتغالزایی امسال 10 هزار و 648 نفر است که تاکنون برای یکهزار و 922 نفر محقق شده است.
غنیان خاطرنشان کرد: حضور جوانان دانش آموخته در طرح کارورزی، فاصله میان دانشگاه و صنعت را کاهش داده و احتمال شاغل شدن این دانش آموختگان را بسیار افزایش می دهد و آن ها پس از گذشت مدت یاد شده گواهینامه فنی و حرفه ای دریافت می کنند.

** مدرک گرایی آفتی برای جامعه
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد استان سمنان در گفت و گو با ایرنا با بیان این که مدرک گرایی وضعیت دردناکی برای اقتصاد کشور رقم زده است، افزود: در ایران 2 هزار و 640 دانشگاه وجود دارد که از این تعداد سهم وزارت علوم از جمعیت دانشجویی 68 درصد و سهم دانشگاه آزاد 32 درصد است.
علی جهان اظهار داشت: این تعداد دانشگاه حدود 50 هزار میلیارد ریال از بودجه کل کشور را می بلعد و این در حالی است که نتیجه این سرمایه گذاری تولید 50 درصد جمعیت بیکار کشور است.
وی با بیان این مهارت آموزی نیاز اشتغال در کشور است، گفت: باید بررسی شود در زمان حاضر مشکل صنعت کمبود نیروی انسانی است یا مولفه های دیگر دچار ضعف هستند.
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد سمنان خاطر نشان کرد: بیکاری در قشر تحصیل کرده گویای آن است که مشکل صنعت کمبود نیروی انسانی نیست و باید چالش های صنعت بررسی شود.
وی دانشگاه، صنعت ، دولت و فنی و حرفه ای در کنار هم را یک زنجیره ارتباطی برشمرد و اضافه کرد: برای ارتباط هر چه بهتر دانشگاه با صنعت دولت به عنوان حلقه ارتباط بین زنجیره ها باید سیاست گذاری کرد.

** ریشه بیکاری در فرهنگ پشت میز نشینی است
مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: برای رفع معضل بیکاری باید فرهنگ پشت میزنشینی به فرهنگ مهارت آموزی از دوران مدرسه تغییر یابد.
فاطمه منصوری، نبود ارتباط بین رشته های دانشگاهی با صنعت را بزرگترین چالش و علت بیکاری برشمرد و اظهار داشت: یکی از راهکارهای برقراری ارتباط بین صنعت و دانشگاه ایجاد رشته های دانشگاهی مرتبط با صنعت است.
وی، مهارت آموزی و آموزش عملی به صورت تکمیلی را لازمه ورود دانش آموختگان پس از تحصیل به صنعت دانست.
وی ادامه داد: به منظور آموزش هر چه بهتر افراد و تربیت نیروی مهارت دیده و تامین نیاز صنعت، توسعه مهارت آموزی در دستور کار اداره کل فنی و حرفه است.
مدیرکل فنی و حرفه ای استان سمنان با بیان این که مهارت آموزی راه بی بدیل توسعه است، افزود: راهکار فرار از بیکاری و کسب شغل مهارت آموزی و اصلاح فرهنگ غلط پشت میز نشینی است.

** دانش آموختگان دانشگاه هم نیازمند مهارت هستند
مدیر شرکت صنعتی عقاب افشان سمنان گفت: شناسایی نیازهای جامعه، صنعت و دانشگاه لازمه ایجاد ارتباط بین این صنعت و دانشگاه است.
محمود براتی خاطر نشان کرد : نابودی تصورهای یک فرد تحصیل کرده و بیکاری، ایجاد آسیب های اجتماعی و بی اعتمادی فرد به دانشگاه و صنعت تنها برخی از پیامدهای تلخ نبود ارتباط بین صنعت و دانشگاه و بیکاری است.
وی خاطر نشان کرد: در زمان حاضر برای تامین نیروی مهارت آموخته بازار کار باید این نگرش و فرهنگ که مهارت آموزی فقط برای بازماندگان از تحصیل است تغییر کند و آموزش های فنی و حرفه ای در طول دوران تحصیل جایگاه اصلی خود را پیدا کند.
وی اظهارداشت: یکی از رمزهای موفقیت کشورهای پیشرفته در ایجاد ارتباط بین دانشگاه و صنعت، الزام دانشجو برای گذراندن دوره های عملی در کنار دروس تئوری در دوران تحصیل است و برای ایجاد ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور بازنگری در نظام آموزشی ضرورت دارد.
به گزارش ایرنا، در شرایطی که روز به روز بر تعداد جوانان جویای کار افزوده می شود، این گونه تحلیل می شود که مراکز مهارت آموزی نظیر دانشگاه علمی کاربردی و سازمان آموزش فنی و حرفه ای با وجود تجهیزات کارگاهی مناسب و رشته های متنوع متناسب با نیاز بازار کار، در جذب جوانان جویای کار برای مهارت آموزی موفق نبوده و باید تدابیری هوشمندانه برای سوق دادن جوانان به سوی مهارت آموزی اتخاذ کنند.
7342/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.