به گزارش ایرنا، احمد همتی عصر پنجشنبه در نشست کارگروه سازگاری با کم آبی در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان افزود: سمنان در صورت تامین آب پایدار می تواند برای اجرای برنامه های پدافند غیرعامل استانی مفید و موثر برای کل کشور باشد.
وی خاطر نشان کرد: به غیر از کمبود آب، تمامی شرایط برای توسعه اقتصادی در استان سمنان فراهم است که باید مسوولان امر با رویکرد فرامنطقه ای برای اجرای طرح انتقال آب خزر به سمنان اقدام کنند.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در چند سال گذشته اقدام های بسیار موثری برای اصلاح الگوی مصرف در بخش های مختلف انجام شد که اجرای طرح سامانه نوین آبیاری در اراضی کشاورزی و هوشمند سازی چاه ها نمونه ای از این اقدام ها است.
همتی اضافه کرد: تمام راه هایی که به رویکرد اصلاح الگوی مصرف آب ختم می شود در چند سال گذشته در استان سمنان اجرا شد و تنها راه موثر برای رفع چالش کم آبی در منطقه ،انتقال آب از سایر حوزه هاست.
وی تصریح کرد: انتقال آب خزر به سمنان در مقایسه با انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس به صرفه تر است و با یک سوم هزینه انتقال آب از جنوب کشور می توان، طرح انتقال آب خزر به سمنان را اجرایی کرد.
همتی گفت: متوسط مصرف آب در استان سمنان در مقایسه با آمار کشور پایین تر است اما با این وجود کمبود آب در این منطقه محسوس است و برای رفع این چالش باید اقدام های مستمر و همه جانبه ای انجام داد.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی افزود: انتقال آب خزر به سمنان باید به عنوان یک اولویت ملی مورد توجه قرار گیرد و قانون اساسی کشورمان این اجازه را می دهد که در مردم در تمامی نقاط کشور از حقوق عادلانه و مساوی برخوردار باشند.
وی اضافه کرد: اکنون سه کشور حاشیه دریای خزر بدون آنکه بدانیم مسایل زیست محیطی را رعایت کرده و از آب این دریا در مصارف مختلف استفاده می کنند و ایران هم می تواند این سهم را در استفاده از این منابع داشته باشد.
همتی تصریح کرد: حجم آب های زیرزمینی و سطحی در استان سمنان رو به کاهش است و اکنون برای دسترسی به منابع زیرزمینی باید تا 300 متر به اعماق زمین رفت که این امر در آینده مشکلات زیست محیطی فراوانی برای استان به بار می آورد.
وی ادامه داد: باید با اتخاذ راهکارهای موثر برای جلوگیری از مهاجرت مردم از فلات مرکزی کشور اقدام کرد و اگر برای رفع کم آبی در استان سمنان اقدامی نشود در آینده شاهد خروج تدریجی جمعیت از این منطقه خواهیم بود.
نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی گفت: اکنون تمامی شهرستان های سمنان به غیر از مرکز استان از سد برخوردار هستند که مسوولان امر باید هر چه زودتر برای اجرای طرح ساخت سد فینسک و روزیه در کمترین زمان ممکن اقدام کنند.
در این نشست رضا اردکانیان وزیر نیرو، سید شهاب الدین چاوشی استاندار سمنان، ابوالفضل حسن بیگی نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، سید حسن حسینی شاهرودی نماینده مردم شهرستان های شاهرود و میامی در مجلس شورای اسلامی و غلامرضا کاتب نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استان سمنان و مدیران صنعت آب و برق سمنان حضور داشتند.
به گزارش ایرنا، رضا اردکانیان وزیر نیرو در سفری یکروزه به استان سمنان به شهرستان های گرمسار، شاهرود، دامغان و سمنان، طرح های مختلف حوزه آب و برق را افتتاح و بازدید کرد.
در استان سمنان دستکم یک میلیارد و 250 میلیون مترمکعب آب در سال تولید می شود و کمبود سالانه آب 450 میلیون مترمکعب برآورد می شود.
میانگین سرانه مصرف آب در کشور حدود 200 لیتر در شبانه روز و در استان سمنان 160 لیتر است.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.