یکی از ظرفیت های بالقوه در سمنان که می تواند به فعل تبدیل شده و موجب رونق اقتصادی و اشتغالزایی شود هوای صاف و آفتابی این استان است.
براساس آمار اداره کل هواشناسی سمنان، این استان از 365 روز سال، 325 روز هوای آفتابی دارد و به عبارتی این استان در حدود سه هزار ساعت در سال از هوای صاف بهره مند است.
با توجه به شفافیت جو در این استان می توان از این فرصت برای تولید انرژی های نو برای مقابله، رونق تولید و اشتغالزایی استفاده کرد.
به باور کارشناسان، کشور آلمان، اکنون با یک سوم نور خورشید استان سمنان، یک سوم ظرفیت صنعت برق به توان 40 هزار مگاوات را از نیروگاه های خورشیدی تامین می‌کند از این رو به نیروگاه خورشیدی به عنوان یک منبع درآمد مطمئن و پایدار می توان نگاه کرد که هم از آلودگی هوا می کاهد و هم موجب توسعه ملی می شود.
امروز با توجه به افزایش جهانی مصرف انرژی و نگرانی های مرتبط با آن و تمرکز بر روی پایداری انرژی، استفاده از انرژی های تجدیدپذیر در راس سیاست های اکثر کشورهای دنیا قرار گرفته است.
براساس آمار، ظرفیت نصب شده تولید برق کشور در حدود 76 هزار مگاوات است و از این نظر، ایران در رتبه نخست منطقه و چهاردهم جهان قرار دارد.
کارشناسان معتقدند، تولید برق به شیوه سنتی هم منابع گران فسیلی و حتی آبی را تلف می‌ کند و هم در مسیر انتقال و توزیع تلفاتی بیش از 20 درصدی دارد، به این زیان نجومی باید آلودگی ‌های زیست محیطی را هم اضافه کرد.
در شرایطی که اکنون کشور دچار تنگناهای اقتصادی شده است ضرورت استقلال اقتصادی و خودکفایی در همه ابعاد بیش از بیش خودنمایی می کند.
یکی از راهکارهای رسیدن به استقلال اقتصادی استفاده و به کار گماردن افراد متخصص واقف به علم روز است و در شرایط امروز که تغییراقلیم فلات ایران برهمگان مسجل است می توان با استفاده از نیروهای متخصص و ایده های نو در جهت سازگاری با تغییر اقلیم گام برداشت.
بنابراین راهکار حل مشکلات اقتصادی در گرو سازگاری با طبیعت است چرا که اگر در کشور اعتقاد بر استفاده از نیروهای جوان متخصص باشد می توان با کمک ظرفیت های بالقوه در طبیعت به سمت توسعه تولید ، اشتغالزایی ، رونق اقتصادی ، بهبود وضیعت معیشت و در نهایت به استقلال اقتصادی رسید.
تولید برقی که نه به آب و نه سوخت فسیلی احتیاج دارد و نه آلایندگی دارد و به یقین برای کشور و به ویژه استان سمنان که دارای آب و هوای خشک و نیمه خشک است از اهمیت زیادی برخوردار است.
علاوه برآن ،نیروگاه ‌های خورشیدی به صورت شبکه‌ های کوچک و ناحیه ‌ای امکان استقرار دارند و به علت نزدیکی به محل مصرف هزینه و تلفات شبکه‌های انتقال و توزیع سنتی را ندارند.
براساس داده های تجربی بدست آمده از یک نیروگاه خورشیدی در تهران یک پنل خورشیدی 250 واتی می تواند بین یک هزار و 200 تا 950 وات ساعت در روز برق تولید کند و همچنین برای اینکه بتوان حداقل برق مورد نیاز یک خانه را تامین کرد باید از چهار پنل خورشیدی 250 واتی استفاده کرد.
کارشناسان هزینه احداث هر کیلووات نیروگاه خورشیدی را در زمان ثبات قیمت به طور متوسط، پنج میلیون تومان ارزیابی کرده و اظهار دارند در مدت چهار سال تمامی سرمایه گذاری ، فعالان اقتصادی باز می گردد و از آن پس حداقل 16 سال قطعی درآمد کسب می‌کند.
هم اکنون آن طور که باید از انرژی خورشیدی در استان سمنان به اندازه کافی استفاده نشده و آمار دقیقی از آن موجود نیست اما با توجه به رویکرد دولت برای حمایت از راه اندازی پنل های خورشیدی می توان آینده روشنی در این زمینه را شاهد بود.
* خبرنگار ایرنا
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.