به گزارش ایرنا ، یکی از سنت هایی که از روزگاران پیش برای مردم شرق استان سمنان به جای مانده ، آیین بزرگ نخل گردانی آن هم نه در روز عاشورا بلکه در روز یازدهم ماه محرم است.
در شهر شاهرود 2 بار نخل گردانی انجام می شود؛ یک بار در روز عاشورا و در محله باغزندان و بار دیگر در روز بعد از آن در خیابان شهید صدوقی ، عاشقان حسین (ع) از جای جای شهر گرد هم آمده و در رثای امام شهید و 72 گلگون کفن دشت کربلا بر سر و سینه می کوبند.
این آیین بیش از 100 سال در شاهرود اجرا شده و یکی از مهمترین و پرشورترین مراسم سوگواری حسینی این شهر به شمار می رود.
نخل نه تنها نمادی برای سوگ ، بلکه نشان آزادگی ، سربلندی و افتخار است. نخل نماد وحدت و ارادت ایرانیانی است که گرچه هزار سال بعد از واقعه کربلا پا به عرصه گیتی نهادند، اما عشق به فرزند زهرا (س) با گوشت و خونشان عجین شده است.
این حسین کیست که عالم همه دیوانه اوست
این چه شمعی است که جان ها همه پروانه اوست
پاسخ این پرسش است که 10 شب و روز بی قراری برای عاشقان اباعبدالله (ع) به ارمغان می آورد. در شاهرود اما در روز یازدهم شوری دیگر برپا می شود. عصر این روز هیات های گوناگون از همه جای شهر به همان خیابان قدیمی می آیند، همان جا که عشق به اهل بیت در کوچه پس کوچه های قدیمی و درون تکیه ها، مسجد ها و منبرخانه هایش رخنه کرده است.
نخل که از شب گذشته آذین بندی شده و رخت عزا بر تن کرده، با نوای 'یا حسین (ع)' بلند می شود. از کوچه ای که به نام کوچه مسجد نخل معروف است، بیرون آورده شده و اندکی در میان جمع و در خیابان اصلی چرخانده می شود. پس از آن بر زمین گذاشته شده و هیات ها پیش پایش به سینه زنی می پردازند. نوحه پنج تن آل عبا هم یکی از اجزای اصلی این آیین سنتی است که طرفداران بسیاری دارد.
پس از ساعتی عزاداری و روضه خوانی بار دیگر نخل را از جای خود بلند کرده و به مکان قبلی باز می گردانند.
این آیین عصر امروز هم همانند هر سال در شاهرود برگزار شد. قرار بعدی دوستداران حسین (ع) 39 روز دیگر است اما تا آن زمان پرچم های مشکی سر در مسجد ها، تکیه ها و خانه ها، مردم را به مجلس های کوچک عزاداری دعوت می کند.
آیین نخل گردانی شاهرود در فهرست میراث معنوی کشور به ثبت رسیده است.
7359/6167
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.