پژمان صالحی فر روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: همزمان با سراسر کشور، طرح نذر خون در استان سمنان نیز از ابتدای ماه محرم آغاز شد و تا آخر ماه صفر ادامه می یابد.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان اعلام کرد: پایگاه های انتقال خون در شهرهای سمنان، شاهرود، دامغان و گرمسار، روزهای تاسوعا و عاشورا از ساعت هشت تا 14 آماده خونگیری از سوگواران حسینی است.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان بیان کرد: در دیگر روزها به جز ساعت اداری، پایگاه انتقال خون سمنان در روزهای زوج هفته تا ساعت 17 یکسره پذیرای اهداکنندگان است.
وی ادامه داد: پایگاه های انتقال خون شاهرود و دامغان نیز به جز ساعت اداری هفته، روزهای یکشنبه در نوبت عصر فعال است.
وی اضافه کرد: با توجه به آیین ویژه سوگواری شهر دامغان، پایگاه انتقال این شهر روز جمعه یازدهم محرم نیز فعال است.
صالحی فر با اشاره به اینکه طرح نذر خون با هدف تامین فرآورده های خونی طی دو ماه درنظرگرفته شده است، تاکید کرد: مدیریت و ساماندهی اهدای خون سوگواران حسینی هدف اصلی زمان بندی در طرح نذر خون است.
صالحی فر خاطرنشان کرد: در گذشته اهدای خون عزاداران به صورت هیجانی فقط به روزهای تاسوعا و عاشورا محدود بود که این ازدحام بر رسیدگی لازم و کیفیت خدمات تاثیر می گذاشت.
وی با بیان اینکه سوگواران حسینی طبق شرایط جسمی و برنامه ریزی شخصی برای نذر خون در ماه های محرم و صفر اقدام کنند، گفت: با توجه به عمر 35 روزه فرآورده های خونی، نذرکنندگان اهدای خون را در این دو ماه زمان بندی کنند تا امکان بهره مندی از این فرآورده ها فراهم باشد.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان با اشاره به فرهنگسازی چندساله برای ترغیب سوگواران حسینی در اهدای خون، افزود: اهدای خون اهدای زندگی است و این نذری است در هر شرایطی به نیازمند واقعی خود می رسد.
** اهمیت اهدای پلاسما در نذر خون
مدیرکل انتقال خون استان سمنان گفت: پلاسما بخشی از خون است که در صورت اهدا، برای بیماران سرطانی و نیازمند شیمی درمانی استفاده می شود.
صالحی فر تاکید کرد : پلاسما همچنین برای تولید داروهای ارزشمند برای بیماران خاص کاربرد اساسی دارد و باید مورد توجه اهداکنندگان باشد.
وی تاکید کرد: انتقال خون پیشنهاد می کند اهداکنندگان نذر خون در شهر سمنان پلاسما اهدا کنند.
وی با اشاره به کافی بودن خون مورد نیاز استان سمنان که در چهار پایگاه استان به جز سمنان خونگیری می شود، بیان کرد: با وجود امکان فرآیند پلاسمافرزیس در شهر سمنان، توصیه می کنیم شهروندان سمنان در طرح نذر خون پلاسما اهدا کنند.
صالحی فر خاطرنشان کرد : استان سمنان برای تامین پلاسما در رفع نیازهای درمانی کشور رسالت ویژه دارد و شهروندان با توجه به این رسالت، می توانند با اهدای پلاسما در رفع نیازهای بیماران خاص نقش آفرین باشند.
مدیرکل انتقال خون استان سمنان یادآور شد: در سال 97 تولید انواع فرآورده های خونی باید هفت درصد در استان افزایش یابد که نیازمند همراهی و توجه شهروندان این استان است.
سمنان استان اول کشور در شاخص اهدا به ازای هر 100 هزار نفر است، این شاخص در کشور 27 و در استان سمنان 46 نفر در هر 100 هزار نفر اهداکننده است.
79 درصد اهداکنندگان خون در استان سمنان اهداکننده مستمر هستند و شهرستان دامغان در کشور در این شاخص بالاترین درصد را داراست.
در چهار ماه ابتدایی سال 97 از 14 هزار مراجعه کننده برای اهدای خون 11 هزار نفر خون اهدا کردند و در سال 96 از 42 هزار و 300 مراجعه کننده 32 هزار و 703 نفر موفق به اهدای خون شدند.
6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.