به گزارش ایرنا، در شهرستان سمنان چند روز مانده به ماه محرم، زنان و مردان هر محله به نظافت مسجدها و حسنییه ها پرداخته، علاوه بر آن سر در خانه ها و بازار را سیاه پوش می کنند. چادر بزرگی موسوم به پوش یا خیمه به نشانه آغاز عزاداری برروی تکایای نقاط شهری و روستایی بر پا می شود.
روضه خوانی، دسته گردانی یا دسته روی به همراه زنجیر و سینه زنی، اجرای تعزیه، آیین علم بندان، نخل گردانی، سنگ زنی، اطعام و نذری دادن بویژه در شب ‌های تاسوعا و عاشورا و شام‌ غریبان از جمله سنت‌ هایی است که هر سال در ماه محرم در شهرستان سمنان برگزار می ‌شود.

** روضه خوانی
مراسم روضه خوانی در تمام نقاط شهرستان سمنان از اول ماه محرم در مساجد و حسینیه ها برگزار شده و برخی افراد نیز به بر پایی این مجالس در خانه های خود مبادرت می ورزند. در طول شب های دهه اول محرم، پس از نماز مغرب و عشاء مجالس عزاداری و سوگواری در مساجد با حضور روحانیان و مداحان انجام می شود. برپایی این مراسم تا پایان ماه صفر به طول می انجامد.

** دسته گردانی
دسته روی یا دسته گردانی، یکی از سنت های عزاداری این ایام است. دسته های عزاداری به طور معمول از شب پنجم محرم به بعد از مقابل حسینیه یا تکیه های خود حرکت کرده و هر دسته مسیر مشخصی را در هر یک از شب ها همراه با سینه زنی و زنجیر زنی طی می کند.

** اجرای تعزیه
تعزیه یکی از آیین های کهن عزاداری است که طرفداران زیادی در شهرستان سمنان دارد. هنرمندان این خطه، هنر تعزیه را آمیخته با عشق و ارادت به خاندان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برای تثبیت و تجلی نهضت حسینی و قیام عاشورا و زیبایی نهضت کربلا به نمایش می گذارند.
ایفا کنندگان نقش در یک گروه تعزیه شامل امام خوان، شمرخوان، بچه خوان، حُر، عباس و علی اکبر، است. نام برخی از مجلس های تعزیه خوانی برگرفته از حادثه های کربلا مجلس مصیب، شهادت حر، مسلم، دو طفلان مسلم، شهادت امام رضا(ع)، مجلس ابوالفضل(ع)، علی اکبر(ع)، قاسم و شهادت امام حسین (ع) است.
مجلس های تعزیه در تکیه ها و مسجدهای روستای دوزهیر، اعلا و خیرآباد با حضور چشمگیر مردم برگزار می شود.

** آیین علم بندان
علم بندان از دیگر آیین های محرم در شهرستان سمنان است که بسیاری از مردان و زنان به منظور بر آورده شدن حاجت های خود در این مراسم شرکت کرده و نذرهای خود شامل پول و پارچه ها را به علم می بندند.
علم، چوب بلندی است که یک پنجه فلزی در راس آن نصب می شود و بدنه آن را از پارچه های نذری اهالی پوشیده و سپس با احترام بلند کرده و در این لحظه همگان صلوات می فرستند.
برخی از افراد بنا به نذر خود در جلوی علم گاو یا گوسفند قربانی می کنند.

** آیین نخل گردانی
نخل گردانی یکی از نشانه های عزاداری در نقاط مختلف شهر سمنان است. نخل را با پارچه های سبز و مشکی پوشش داده و در قسمت جلوی آن تصویرهای امامان، شهدا و آینه می آویزند.
برای بلند کردن نخل، عزاداران شال سیاه به گردن خود می اندازند. نخل را در شب های محرم همراه با هیات های عزاداری حمل می کنند. این شیوه در روزهای تاسوعا و عاشورا چشمگیرتر است.
مراسم نخل گردانی محله جهادیه سمنان در بعد از ظهر تاسوعا بسیار باشکوه بوده و جمعیت زیادی برای شرکت در این مراسم در محل حضور می یابند و هم چنین این مراسم در روزهای ششم محرم و صبح روز عاشورا در بین عزاداران روستای اعلا مرسوم است که برخی پایه های نخل را زنان در دست گرفته و در حمل آن شرکت می کنند.

** سنگ زنی
یکی دیگر از شیوه های خاص عزاداری رایج در منطقه، مراسم سنگ زنی روستای اعلا است. در این شیوه عزاداران با در دست گرفتن دو چوب به اندازه کف دست همگام و هم نوا با آوای نوحه آن ها را به هم می کوبند. در این شیوه، عزاداران به جای زدن بر سینه، دو چوب (سنگ) موجود در دستان خود را در حالت تک ضرب و سه ضرب بر هم می زنند.

** آیین روز تاسوعا و عاشورا
شب های تاسوعا و عاشورا اوج عزاداری ماه محرم مردم شهرستان سمنان است. اهالی هر محله پس از تجمع در تکیه ها و حسینیه های خود به سوگواری پرداخته و سپس در قالب دسته های عزاداری در سطح شهر یا روستا به حرکت در می آیند. در این ایام در میان دسته های عزاداری نشانه هایی چون نخل، علم، علامت، پرچم، سقا، چلچراغ و غیره مشاهده می شود، پخت غذای نذری و تقسیم آن در بین اهالی هر محله از دیگر آداب این ایام است.

** شام غریبان
غروب روز عاشورا، شام غریبان شهدای کربلاست. از این رو عزاداران هر محل از خواندن نماز مغرب و عشا در حالی که شمع یا فانوسی در دست دارند در تاریکی اقدام به دسته گردانی در نقاط مختلف می کنند. حمل نشانه های عزاداری در میان دسته های شام غریبان مرسوم نیست.
به گزارش ایرنا، استان سمنان یکهزار و 444 هیات مذهبی دارد که از این تعداد هفت هیات دانشجویی، 120 هیات دانش آموزی و یکهزار و 317 هیات مردمی با حضور یکهزار و 914 مداح در ایام سال و به مناسبت های مختلف فعالیت می کنند.
9891/6103/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.