به گزارش ایرنا، این مراسم طبق سنتی کهن درشهرستان میامی هر سال در روزهای اول تا هفتم ماه محرم با حضور جمعی از شهروندان، جوانان و نوجوانان و نیز نوحه خوانی توسط مداحان اهل بیت عصمت و طهارت (ع) برگزار می شود. 
در میامی عَلَم از مهم ترین و اصلی ترین علامت های عزاداری است و مردم برای آن احترام قائل هستند، مراسم عَلَم بندان یا « عَلَم برداری» در میامی و برخی روستاهای این شهرستان در روزهای مختلف دهه اول محرم از جمله شب یا روز اول، دوم، سوم، چهارم و هفتم ماه محرم انجام می شود. 
علم ها اغلب بانی و علمدار دارند که این شغل به طور موروثی به آن ها منتقل شده و در برخی مناطق بانیان، علم ها را در خانه هایشان به اتفاق اقوام بسته و برای روز مراسم آماده می کنند و با انجام آیینی خاص از جمله نوحه قدیمی «علمدار سپاهم ای برادر، برادر ای برادر، تویی پشت و پناهم ای برادر برادر ای برادر» به حسینیه اعظم می آورند.
با بستن علم و بردن علم ها درحسینیه اعظم در روزهای اول و دوم محرم در میامی علم ها برای مراسم روز عاشورا از حسینیه اعظم توسط بانیان علم برداشته می شود و در کنار علم چند جوان برای گرداندن دور نخل حضور دارند ودر روز عاشورا بیش از 5 مرتبه به دور نخل بانوای حسین،حسین می چرخند.
در شهر میامی نیز مردم علم ها را به نشانه یادآوری ورود اهل بیت امام حسین (ع) به کربلا و برپایی علم هایشان در صحرای کربلا می بندند.
علم از دو قسمت پایه و توغ تشکیل شده که پایه های آن از دو تا 20 متر متغیر است و بیشتر آنها دو تا پنج متر است. علم پوشش پارچه ای دارد که به آن پیراهن علم می گویند و به رنگهای سبز، سیاه، سفید و روشن است. به بالای علم ها توغ وصل است و به زیر توغ دستمال های زیادی متصل می شود که اکثر آن ها توسط مردم تهیه می شوند و توغ علم انواع گوناگونی دارد که مشهورترین آن پنچه، قپه، سرتوغ و نخل است.
شهرستان میامی با جمعیتی بالغ بر40 هزار نفر درشرق استان سمنان واقع است.
7357/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.