به گزارش ایرنا، بامداد چهارشنبه 21 شهریور 97، مردم شاهرود عالم بزرگی را از دست دادند که به تعبیر نماینده ولی فقیه در استان سمنان، از نظر علم و فضیلت در استان مانندی نداشت.
مرحوم آیت الله حاج شیخ مرتضی اشرفی فرزند آیت الله حاج آقا بزرگ اشرفی شاهرودی و تنها استاد درس خارج فقه و اصول حوزه علمیه شاهرود بود.
وی درسال 1312 هجری شمسی در کنار بارگاه ملکوتی امیرالمومنین (ع) در شهر نجف اشرف چشم به جهان گشود و یک سال بعد به همراه خانواده به مشهد مقدس مهاجرت کرد.
پس از واقعه خونبار مسجد جامع گوهرشاد در سال 1314، خانواده آن مرحوم به شاهرود موطن اصلی خود بازگشتند.
مرحوم آیت الله در نزد استادانی چون حضرت آیت الله امام خمینی (ره)، آیت الله سید محمود شاهرودی، آیت الله خویی، آیت الله سید هادی میلانی و آیت الله آقا شیخ حسین حلی به تحصیل پرداخته و از عالمان بزرگی همچون آیت الله سید حسن موسوی بجنوردی و آیت الله سید عبدالاعلی سبزواری اجازه اجتهاد گرفته بود.
وی در سن 85 سالگی و بر اثر عارضه قلبی به دیار حق شتافت. حضرات آیات صافی، نوری همدانی، جعفری اراکی، مکارم شیرازی و آیت الله اعرافی مدیر حوزه های علمیه در پیام هایی جداگانه درگذشت این عالم ربانی را تسلیت گفتند.
نماینده ولی فقیه در استان سمنان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، پیام تسلیت مقام معظم رهبری را در خصوص از دست دادن این استاد برجسته علوم دینی ابلاغ کرد.
آیت الله سید محمد شاهچراغی، وی را عالم عامل خواند و تصریح کرد: مرحوم آیت الله مرتضی اشرفی یکی از علمایی بود که به آنچه می دانست عمل می کرد.
وی اضافه کرد: ایشان در مدت 45 سال در بین مردم بود و با اخلاص به آنان خدمت کرد و با تربیت تعداد زیادی از خواهران و برادران طلبه در حوزه های علمیه، خادم حوزه دین و مباحث دینی بود.
مدیر کل تبلیغات اسلامی استان سمنان هم درخصوص ویژگی های مرحوم آیت الله اشرفی به ایرنا گفت: ایشان فردی با اخلاق بود و بیشتر وقت خود را صرف رسیدگی به کارهای مردم می کرد.
حجت الاسلام علی شکری با بیان اینکه آیت الله اشرفی در مسائل اجتماعی همیشه طرفدار مردم بود و حرف آن ها را بیان می کرد، یادآور شد: در عین حال، به اصول انقلاب و نظام ولایی معتقد بود و به مقام معظم رهبری ارادت قلبی داشت.
وی افزود: آن مرحوم در طول دهه های گذشته برای حوزه علمیه شاهرود تلاش بسیار کرد و شاگردان بزرگی را تربیت کرد.
رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی شاهرود نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایشان خدمت زیادی به اسلام و تشیع کرد و به ویژه در شهرستان شاهرود با تأسیس حوزه علمیه و برگزاری مجالس اهل بیت (ع) به آموزش علوم دینی و تربیت شاگردان بسیاری پرداخت.
حجت الاسلام محمد حسین پور با بیان اینکه مرحوم اشرفی سال ها امام جماعت مسجد بود و با مردم ارتباط مستقیم داشت، اضافه کرد: این شخصیت مردمی نخواست در گوشه حوزه های علمیه بماند، بلکه قصدش خدمت به مردم بود و اهالی شاهرود سال ها شاهد خدمات ارزنده او بودند.
امام جمعه مجن هم از دست دادن آیت الله اشرفی را ضایعه ای بزرگ برای جهان اسلام و تشیع دانست و تصریح کرد: وی فردی متدین و با تقوا و طرفدار ارزش های انقلاب اسلامی بود و خلا وجودش را هیچ چیز پر نمی کند.
حجت الاسلام احمد جناتی یادآور شد: مرحوم آیت الله بیش از نیم قرن در شاهرود مرجع، پناهگاه و کانون مراجعه علمی و دینی مردم بود.
پیکر مرحوم آیت الله اشرفی روز پنجشنبه با حضور مردم، علما و مسوولان کشوری و استان سمنان در شاهرود تشییع شد، فردی که به شهادت مردم و بزرگان شاهرود، سال ها در بین مردم حضور فعال داشت و از دانش خود برای کمک به رفع مشکلات منطقه بهره برده است.
7359/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.