معصومه داوودیان روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، افزود: شهر دامغان با وجود تاریخ کهن، بناهای تاریخی بسیار و قدمت پیش از تاریخ اسلام، برای بهره برداری از ظرفیت ها نیازمند توجه بیشتر است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان اضافه کرد: در سال های اخیر به همت دولت تدبیر و امید و مسوولان شهرستان، اقدامات خوبی انجام شده اما هنوز ظرفیت های بسیاری شکوفا نشده است.
وی افزود: گروهی از باستان شناسان با تحقیقاتی که در جنوب دامغان انجام داده اند، قدمت این شهر را 60 هزار سال عنوان کردند و معتقدند روزگاری این شهر در کنار دریا و جنگل قرار داشته است.
به گفته معصومه داوودیان، شهر باستانی دامغان به اندازه استحقاقش در ایران و دنیا معرفی نشده است.
وی اظهار داشت: شهرستان دامغان دارای بیش از سه هزار اثر تاریخی است که از این تعداد 500 اثر برای ثبت شناسایی شده و 126 اثر به ثبت ملی رسیده است.
وی به ظرفیت خانه های بوم گردی اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 15 اقامتگاه بوم گردی در روستاهای دامغان آماده پذیرایی از گردشگران داخلی و خارجی است که باید این تعداد به هر روستا یک اقامتگاه تبدیل شود.
داوودیان با اشاره به دستاوردهای پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان گفت: هدف از برگزاری این جشنواره ها معرفی هر چه بهتر و بیشتر آثار و تاریخ شهر میزبان و آداب، رسوم و ظرفیت های آن شهر است.
داوودیان افزود: با برگزاری این گونه جشنواره ها در سطح ملی و بین المللی، قابلیت های شهر معرفی شده و اطلاعات خوبی در اختیار همگان قرار می گیرد.
وی به حضور 100 راهنمای گردشگری در طول جشنواره ملی پسته دامغان اشاره و بیان کرد: حضور این افراد در آینده می تواند تورهای گردشگری بسیاری را برای شهر به ارمغان آورد که قابلیت های فرهنگی، گردشگری و اقتصادی شهر را افزایش می دهد.
رییس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دامغان گفت: برگزاری نمایشگاه صنایع دستی با 200 غرفه به صورت کشوری با حضور هنرمندان بین المللی، بازدید رایگان از آثار تاریخی دامغان،اجرای برنامه های هنری، نمایش در بوستان ها و مجموعه چشمه علی از برنامه های جانبی جشنواره بود.
شهرستان دامغان دارای پنج منطقه نمونه گردشگری سد شهید شاهچراغی، تنگه زندان و دشت شقایق ها، مجموعه تفریحی چشمه علی، مجموعه تفریحی پیر خوشدر شهر کلاته رودبار و انگورستانی تویه دروار است که گردشگران داخلی و خارجی در طول سال از این مناطق تفریحی و گردشگری بازدید می کنند.
دامغان در دوره اشکانیان پایتخت ایرانیان بوده و به شهر صددروازه شهرت داشته است، اکنون این شهر حدود 96 هزار نفر جمعیت دارد و در 115 کیلومتری شرق سمنان واقع است.
مسجد تاریخانه از دوره اول اسلامی، تپه حصار با قدمت هفت هزارساله، برج چهل دختران، برج طغرل، دیوار بارو و کاروانسرای قوشه، برخی از آثار تاریخی شهرستان دامغان در استان سمنان است.
در استان سمنان بیش از هزار اثر تاریخی، فرهنگی، طبیعی و معنوی شناسایی شده که تاکنون حدود 700 اثر در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.