امیر بینایی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان این که آسیب های اجتماعی فرآیند محور هستند، افزود: نگاه تک بعدی و یک جانبه نگر به مقوله پیشگیری و مقابله با آسیب های اجتماعی کارساز نیست.
وی تاکید کرد: باید فعالیت ها و اقدامات برای حل آن ها به شکل زنجیره ای و فرآیند محور درنظر گرفته شوند.
بینایی افزود: در حوزه مدیریت آسیب های اجتماعی ابتدا باید به چرایی میل و گرایش افراد به اعتیاد پرداخت و با شناسایی عوامل موثر در کنترل خطر، در راستای کاهش و از بین بردن آن با نگاهی کارشناسانه و همه جانبه نگر ورود کرد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان خاطرنشان کرد : با تدابیر درست، اندیشه و تلاش می‌ توان از گسترش دامنه مصرف مواد مخدر کاست و این امر نیازمند ارتقای آگاهی جامعه در پیشگیری است.
وی گرایش روزافزون جوانان و زنان به اعتیاد را یک مساله اجتماعی و ناشی از فقدان نشاط اجتماعی دانست و افزود: همه انسان ها با احساس کمبود یک نیاز اجتماعی به دنبال جایگزینی برای تامین آن نیاز می روند.
بینایی اضافه کرد: تمایل به مصرف سیگار، مواد مخدر و مشروبات الکلی، در بسیاری از مواقع جایگزینی برای کسب شادی و حسی متفاوت از زندگی یکنواخت، بی تحرک و خمود است.
وی، به لزوم برنامه ریزی برای تحقق و ارتقای نشاط اجتماعی به عنوان موثرترین برنامه پیشگیرانه در کشور تاکید و اضافه کرد : ایجاد بسترهای عمومی کم هزینه و موثر برای برقراری نشاط اجتماعی در جامعه ضرورت دارد.
بینایی یادآور شد: برنامه ریزی برای نشاط اجتماعی عامل مهم بازدارندگی در برابر پدیده مخرب اعتیاد دارد و این از وظایف اصلی دولت است و باید در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
به گفته وی، اهتمام همگانی در ترویج مظاهر صحیح شادی، کاهش منفی گرایی، اجرای برنامه های مناسب فرهنگی و هنری، ایجاد زمینه افتخار به مفاخر ملی، افزایش تقویت روحیه نشاط عمومی، ایجاد تحرک و تقویت فرهنگ های ملی- مذهبی از راهکارهای مناسب ارتقای نشاط است که باید در مدارس، مساجد و رسانه ها به آن پرداخته شود.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری سمنان به نبود آگاهی و اطلاعات کافی جامعه اشاره کرد و گفت : بسیاری از افراد تصور می کنند که مصرف مخدرها اعتیادآور نبوده و می توان از آن برای توان افزایی، لذت و تفریح استفاده کرد.
وی با تاکید بر پاره ای از باورهای غلط در حوزه مسایل زناشویی در گرایش به مواد مخدر، بیان کرد : نبود آموزش های مناسب و مستمر در زمینه تامین نیاز زوجین و تبیلغات کاذب شبکه های معاند با موضوع تاثیر موادمخدر در بهبود شرایط زندگی، از جمله موارد موثر در کشش جامعه به مخدرهاست.
9891/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.