دبیر پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان در حاشیه آیین اختتامیه این جشنواره در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: اولویت و هدف اصلی جشنواره پسته، معرفی دامغان و محصول راهبردی پسته است.
رضا زارع زاده افزود: 55 راهنمای گردشگری کشور میهمان ویژه این جشنواره بودند که بازدید آنان از آثار تاریخی موجب تقویت صنعت گردشگری دامغان می شود.
وی اضافه کرد: در جشنواره امسال، کارگاه های بورس، کشت و فرآوری گل محمدی و آموزش بازاریابی با حضور استادان دانشگاه تهران برگزار شد که خوشبختانه با استقبال خوب کشاورزان و بهره برداران دامغانی همراه بود.
زارع زاده به برپایی نمایشگاه درقالب 200 غرفه اشاره کرد و گفت: نمایشگاه پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان با حضور 9 استان در بخش های صنایع غذایی، صنایع دستی، ادوات و ماشین آلات کشاورزی برگزار شد که تا 19 شهریور ماه ادامه خواهد داشت.
وی به سفر اخیر وزیر جهاد کشاورزی به دامغان اشاره کرد و گفت: در خلال برگزاری این جشنواره، با حضور مقام عالی وزارت جهاد کشاورزی از 2 هزار هکتار سامانه آبیاری نوین تحت فشار در این شهرستان با 177 میلیارد ریال اعتبار و اشتغال 400 نفر بهره برداری شد.
وی خاطر نشان کرد: در این سفر، وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ ترین باغ پسته با رقم پایه کشت بافت به نام (UCB1) که در 134 هکتار و با 63 میلیارد ریال اعتبار و اشتغال 10 نفر احداث شده بازدید کرد.
وی افزود: محمود حجتی در این سفر هم چنین مجموعه دسته بندی، پوست کنی و خشک کنی پسته را با ظرفیت 600 تن در سال، سرمایه گذاری 34 میلیارد ریال از منابع تسهیلات اشتغال پایدار و اشتغالزایی 16 نفر افتتاح کرد.
دبیر پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان گفت: انعقاد تفاهم نامه خواهرخواندگی با پنج شهر کویری به منظور گسترش تبادل های فرهنگی و مبادله های اقتصادی یکی از مهم ترین فعالیت های این جشنواره محسوب می شود.
در استان سمنان 198 هزار هکتار زراعت و باغ وجود دارد که 23 هزار هکتار باغ پسته است و از این میزان 18 هزار هکتار در دامغان قرار دارد و این شهرستان قطب تولید پسته در ایران محسوب می شود که توسعه صنایع تبدیلی و فرآوری آن در برنامه جهادکشاورزی قرار دارد.
هفت هزار و 697 هکتار از باغ های پسته دامغان مجهز به آبیاری نوین است.
شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی از مهم ترین رقم های پسته تولیدی در شهرستان دامغان است.
9856/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.