رییس سازمان جهاد کشاورزی سمنان در حاشیه افتتاح این واحد به ایرنا گفت: مجموعه دسته بندی، پوست کنی و خشک کنی پسته با ظرفیت 600 تن در سال و سرمایه گذاری 34 میلیارد ریال از منابع تسهیلات اشتغال پایدار به بهره برداری رسید.
سید حسن میرعماد افزود: با افتتاح این طرح برای 16 نفر اشتغالزایی شد.
به گزارش ایرنا، به دلیل سرمازدگی بهار 97 میزان تولید پسته امسال دامغان بین 10 تا 12 هزار تن پیش بینی می شود، در حالی که این میزان در سال گذشته حدود 35 هزار تن بود.
80 درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان قرار دارد و شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی، مهمترین ارقام پسته این شهرستان است.
در استان سمنان 198 هزار هکتار زراعت و باغ وجود دارد که 23 هزار هکتار باغ پسته است و از این میزان 18 هزار هکتار در دامغان قرار دارد.
45 هزار نفر در استان سمنان بهره بردار بخش کشاورزی هستند، بخش کشاورزی 17 درصد اشتغال و 20.5 درصد ارزش افزوده استان را تامین می کند.
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی روز چهارشنبه هم چنین از واحد تولیدی فرآورده های لبنی در شهرستان دامغان بازدید کرد.
این مجموعه یک زنجیره کامل از تولید تا فرآوری توسط سرمایه گذاری تولیدکنندگان است که ظرفیت تولید روزانه 30 تا 50 هزار تن انواع مواد لبنی را دارد.
این واحد تولیدی برای 23 نفر اشتغالزایی دارد و برای احداث آن 48 میلیارد ریال هزینه شده است.
یک طرح سامانه آبیاری نوین نیز با حضور وزیر جهاد کشاورزی در دامغان به بهره برداری رسید.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان در حاشیه افتتاح این طرح گفت: طرح نصب سامانه نوین آبیاری و تحت فشار در دو هزار هکتار از اراضی دامغان بهره برداری شد.
میرعماد افزود: برای اجرای این طرح دستکم 177 میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است.
وی با بیان این که با اجرای این طرح برای 400 نفر اشتغالزایی شد، گفت: تجهیز هر هکتار از اراضی به سامانه های نوین آبیاری حدود 100 میلیون ریال هزینه دارد.
وی خاطر نشان کرد: دولت 85 درصد هزینه های اجرای سامانه های نوین آبیاری را به صورت بلاعوض پرداخت می کند و بهره بردار تنها 15 درصد هزینه را متقبل می شود که این امر فرصت خوبی برای کشاورزان برای استفاده از این دانش در بهره وری بهتر از آب است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سمنان تصریح کرد: برای نصب سامانه نوین آبیاری برای هر هکتار 80 میلیون ریال و با احتساب لوله کشی های مربوط 85 میلیون ریال تسهیلات به کشاورزان پرداخت می شود.
وی با بیان اینکه بیش از86 درصد منابع آبی استان در بخش کشاورزی مصرف می شود، افزود: یکی از اولویت‌های این سازمان با توجه به کمبود منابع آبی توسعه سامانه های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی است، به طوری که در سال گذشته بیش از 10 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان به سامانه نوین آبیاری تجهیز شد و برای امسال تجهیز 10 هزار هکتار دیگر نیز هدفگذاری شده است.
7339/7408
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.