محمد علی طهماسبی روز دوشنبه در حاشیه افتتاح پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان در گفت و گو با ایرنا، افزود: در حال حاضر حدود 2 میلیون و 900 هزار هکتار باغ در کشور وجود دارد که 900 هزار هکتار آن به دلیل کشت سنتی و سن بالا نیاز به اصلاح جدی دارد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی، تولید باغی کشور در سال گذشته را 20 میلیون تن سردرختی عنوان کرد و گفت: صادرات سالانه حوزه باغی یک و نیم میلیون تن و به ارزش حدود سه میلیارد دلار است.
وی افزود: با توجه به موضوع ارز، امیدواریم در سال جاری، صادرات محصولات باغی کشور از لحاظ ارزشی درآمد خوبی برای کشور داشته باشد.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی افزود: با توجه به کمبود آب، کشت گلخانه ای و صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی باید افزایش یابد که این امر از شاخص های اقتصاد مقاومتی است.
وی پیش بینی کرد: حدود 2 میلیون و 700 هزار تن تولید محصولات گلخانه ای در سال در کشور تولید می شود.
وی افزایش بهره وری را از سیاست های مهم وزارت جهاد کشاورزی دانست و اضافه کرد: باغات قدیمی و سنتی برای افزایش بهره وری باید به سمت جوان سازی و جایگزینی مدرن حرکت کنند.
به گفته طهماسبی، بیمه یکی از راه های جبران خسارات و سرمازدگی باغ هاست که می تواند حجم قابل توجهی از خسارت باغداران را جبران کند.
طهماسبی اضافه کرد: از 460 هزار هکتار باغ پسته کشور تنها حدود 100 هزار هکتار بیمه است.
طهماسبی، پسته را محصولی اقتصادی دانست و افزود: بازار پسته در ایران و جهان به حد اشباع نرسیده است و برای گسترش باغ پسته فضای کافی همچنان مهیا است.
معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد: باغداران برای پیشگیری از وجود مشکلات و خسارات احتمالی، قبل از احداث باغ پسته با کارشناسان مشورت کنند و از ارقامی استفاده کنند که در آینده دچار مشکل نشوند.
در کل کشور حدود 460 هزار هکتار باغ پسته وجود دارد که سهم استان سمنان 23 هزار هکتار و سهم شهرستان دامغان حدود 18 هزار هکتار است که حدود 13 هزار هکتار آن بارده است.
پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان از 12 تا 16 شهریور به همراه نمایشگاهی در 200 غرفه و کارگاه های اموزشی ترویجی در حال برگزاری است.
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.