رضا زارع زاده روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، گفت: باغداران و کشاورزان برای بازدهی بیشتر محصولات خود باید از رویکرد سنتی دست بردارند و به سمت فناوری های روز حرکت کنند.
وی تاکید کرد: یکی از اهداف این جشنواره، آشنایی باغداران دامغانی با صنایع روز و فناوری های جدید حوزه پسته و فرآوری آن است.
دبیر پنجمین جشنواره پسته دامغان اضافه کرد: استفاده از ظرفیت های پسته کاری با ارائه طرح های سرمایه گذاری، کمک به ایجاد اشتغال و صادرات پسته دامغان توسط گروه های اقتصادی از اهداف این جشنواره است.
وی خاطرنشان کرد: در جشنواره امسال، کارگاه های بورس با حضور معاون بورس ایران، کشت و فرآوری گل محمدی و آموزش بازاریابی با حضور استادانی از دانشگاه تهران برگزار می شود.
زارع زاده بیان کرد: به کسانی که در این کارگاه های آموزشی شرکت می کنند از طرف دانشگاه علمی کاربردی رسول اکرم (ص) دامغان گواهی نامه اعطا می شود.
وی به حضور چهار سفیر در این جشنواره اشاره کرد و گفت: حضور این سفیران به منظور ارتباط تجاری بیشتر ایران با دنیا در ارائه محصول پسته و دستاوردهای علمی این محصول است.
وی اظهار امیدواری کرد: این جشنواره بتواند بستری را برای تعاملات هر چه بیشتر بین باغداران و تاجران و بازرگانان فراهم کند و سطح علمی باغداران منطقه را افزایش دهد.
زارع زاده اضافه کرد: پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان از 12 تا 16 شهریور با افتتاح نمایشگاه در سالن اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دامغان آغاز می شود.
وی ادامه داد: نمایشگاه محصولات، ادوات و تجهیزات کشاورزی، صنایع دستی و صنایع غذایی در 200 غرفه از 9 استان کشور در جاده سلامت شهرستان دامغان برپا می شود.
دبیر پنجمین جشنواره پسته دامغان اظهار داشت: با توجه به اهمیت گردشگری، در این جشنواره از 100 راهنمای گردشگری از تهران و استان های همجوار دعوت شده تا با آثار تاریخی و جاذبه های گردشگری دامغان بیشتر آشنا شوند.
زارع زاده بیان کرد: تجلیل و تقدیر از پنج باغدار نمونه و سه تولید کننده برتر پسته، حضور 10 گروه اقتصادی از 40 کشور از دیگر برنامه های پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان است.
دبیر پنجمین جشنواره ملی پسته دامغان گفت: با دعوت رسمی دبیرخانه جشنواره و پیگیری نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی، وزیر جهاد کشاورزی مهمان ویژه پنجمین جشنواره ملی پسته امغان است.
جشنواره پسته دامغان به شکل رسمی از سال 1392 کار خود را آغاز کرده است.
٨0 درصد پسته تولیدی استان سمنان در دامغان قرار دارد، این شهرستان دارای 20 هزار هکتار باغ است که 17 هزار هکتار آن را باغ های پسته تشکیل می دهد و از این میزان حدود 14 هزار هکتار بارور است.
به دلیل سرمازدگی بهار 97 میزان تولید پسته امسال دامغان بین 10 تا 12 هزار تن پیش بینی می شود، در حالی که این میزان در سال گذشته حدود 35 هزار تن بود.
شاه پسند ، اکبری ، کله قوچی، احمد آقایی و عباسعلی، مهمترین ارقام پسته تولیدی در دامغان است .
9856/6103
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.