غلامرضا کاتب روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: با وجود چالش کمبود آب و افزایش پدیده های خشکسالی و کانون های فرسایش بادی، تاکنون الگوی مدون مصرف آب در کشور تدوین نشده است.
وی کمبود آب در نقاط مختلف کشور را یاد آور شد و گفت: برای جبران کسری 143 میلیون مترمکعب آب استان تدابیر پیشگیرانه نیاز است .
این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی به عنوان پرمصرف ‌ترین بخش کشور، خاطرنشان کرد: با وجود ارایه تسهیلات کم‌بهره و بلاعوض 50 و 70 درصدی ، بسیاری از کشاورزان کشور حاضر به اجرای نصب سامانه های نوین آبیاری نیستند و کشت محصولات به صورت غرقابی همچنان از عوامل مصرف بالای آب در بخش کشاورزی است.
کاتب، آموزش و فرهنگ سازی را 2 رکن اساسی در صرفه جویی مصرف آب برشمرد و گفت: باید در مراکز آموزشی، مساجد و در تریبون های نماز جمعه مردم را نسبت به پدیده خشکسالی هوشیار کرد.
نماینده مردم شهرستان های گرمسار و آرادان در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: اکنون بیش از 30 درصد واحدهای صنعتی و 16 روستای شهرستان گرمسار با بحران کم‌آبی مواجه هستند که باید با اتخاذ برنامه های راهبردی از تعطیلی این واحدها و مهاجرت جمعیت جلوگیری کرد.
وی تصریح کرد: بیش از 30 درصد شبکه انتقال و توزیع آب در استان سمنان بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب فرسوده است که باید برای رفع این چالش نیز اقدام شود.
کاتب با بیان این که ، ارزش واقعی آب در بخش خانگی و کشاورزی بیش از مبالغ پرداختی است ، ادامه داد: همه مردم نسبت به پدیده خشکسالی و بیابانزایی مسوول هستند.
میانگین بارندگی در استان سمنان حدود 120 میلی متر در سال و نصف میانگین کشوری و تبخیر آن 2 برابر میانگین کشور است.
در استان سمنان هر سال یک میلیارد و 250 تا 300 میلیون متر مکعب آب از منابع زیرزمینی و سطحی تولید می شود که 87 درصد در حوزه کشاورزی ، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد در بخش خانگی مصرف می شود.
6167/7339
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.