7 علامت هشداردهنده پیش از بروز سکته مغزی

یک متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاددانشگاهی مشهد، علائم هشدار دهنده پیش از بروز سکته‌های مغزی را تشریح کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر محمد شریعتی در حاشیه دومین کنگره و دهمین همایش ملی نوروژنتیک ایران، با تاکید براینکه مردم باید در مورد علائم سکته مغزی آگاه باشند، عنوان کرد: بروز  هر نوع اختلال حسی در یک سمت بدن، ضعف در بدن، اختلال در تکلم، اختلال در هوشیاری، اختلال بینایی، هر نوع تغییر در چهره، عدم تعادل به‌ویژه در افراد سن بالا و مبتلا به چربی خون و فشارخون از جمله علائمی است که هشدار می‌دهد بیمار در معرض سکته‌ مغزی قرار دارد و باید فورا جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه سکته‌های مغزی به‌عنوان سومین و یا چهارمین عامل مرگ و میر در ایران محسوب می‌شوند، اظهار کرد: جلوگیری از بروز سکته‌های مغزی و عوارض آن وابسته به ساعات اولیه مراجعه به متخصصان است. برای مثال زمانی‌که بیمار بعد از 6 ساعت به متخصص مراجعه کند دیگر کاری از پزشکان ساخته نیست بیمار دچار فلج و سایر عوارض سکته‌های مغزی خواهد شد بنابراین مردم باید به علائم پیش از بروز آن آگاه باشند.

این متخصص مغز و اعصاب مرکز مشاوره ژنتیک جهاددانشگاهی مشهد گفت: برخی از افراد در صورت مواجه‌ه با این بیماران به درمانگاه‌ها مراجعه می‌کنند که این امری اشتباه است، زیرا ساعات اولیه تشخیص از اهمیت بالایی در درمان ان برخوردار است و افراد باید در صورت مشاهده هر یک از این علایم،  بیمار را به اورژانس مغز و اعصاب منتقل کنند که در مشهد اورژانس مغزواعصاب بیمارستان قائم در این زمینه فعالیت می‌کند.

شریعتی در خصوص عوامل موثر در بروز سکته‌های مغزی خاطرنشان کرد: آلودگی هوا، استرس، اضافه وزن و استعمال سیگار در بروز سکته‌های مغزی موثر است، لذا برای پیشگیری از سکته‌های مغزی باید چربی خون، فشارخون و قندخون سالیانه دو بار کنترل شده و  رژیمی غذایی با حداقل مصرف شکر و قند و چربی‌های اشباع استفاده شود و همچنین انجام‌فعالیت‌های ورزشی در برنامه افراد قرار گیرد.

وی یادآور شد: اتفاقات خوبی طی چندماه گذشته در حوزه سکته‌های مغزی، به ویژه در سکته‌هایی که به علت لخته خون ایجاد می‌شود، افتاده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید