چرا باید به هنگام سرما خوردگی کمتر غذا بخورید؟

یک متخصص طب ایرانی اصول درمان سرماخوردگی را تشریح کرد و گفت: هنگام سرماخوردگی، سرتان را همیشه حتی در خواب بپوشانید و هنگام سرماخوردگی از خوابیدن بیش از حد بپرهیزید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روح‌الله شعرا درباره اصول درمان سرماخوردگی اظهار کرد: در زمان سرماخوردگی غذا کم بخورید زیرا پرخوری باعث تجمع مواد در بدن و کند شدن هضم ماده بیماری می‌شود.

وی افزود: هنگامی که سرما خوردید, آب و سایر نوشیدنی‌ها کمتر خورده شود چرا که آب مانع کندی هضم ماده بیماری به علت سردی و نیز افزایش آبریزش می‌شود.

این متخصص طب ایرانی بیان کرد: هنگام سرماخوردگی از خوابیدن بیش از حد بپرهیزید چرا که خواب باعث کاهش متابولیسم مغزی و کاهش قدرت هضم ماده بیماری توسط آن می‌شود البته استراحت ضروری است.

شعرا خاطرنشان کرد: هنگام سرماخوردگی تا دو ساعت بعد از غذا، نخوابید چون خواب بعد از غذا باعث افزایش تبخیر مواد هضم نشده از معده می‌شود همچنین مواد غذایی معطر نخورید زیرا مغز، غذاهای معطر را دوست دارد و به خود جذب می‌کنند و باعث افزایش آبریزش و خلط پشت حلق می‌شود.

وی تصریح کرد: حواستان باشد هنگام سرماخوردگی، سرتان را همیشه حتی در خواب بپوشانید, چون حرارتی که در سر باعث هضم ماده مرض می‌شود خارج شده و نیز مخصوصاً در فصل سرد بادهای ناسازگار، هضم ماده مرض را کُند می‌کنند.

این متخصص طب ایرانی یادآور شد: هنگام سرماخوردگی بخور دهید, حتی بخار آب به تنهایی به هضم ماده مرض کمک می‌کند اما اگر بینی و گلو، خارش یا سوزش دارد گل بنفشه و اگر ندارد گل بابونه را کمی با آب بجوشانید.

شعرا اذعان کرد: هنگام سرماخوردگی، غذاهای سنگین نخورید چون حرارت غریزی متوجه هضم ماده مرض نخواهد بود و از دود استفاده کنید؛‌ دودهای مثل دود کندر در موارد گرفتگی مجاری تنفسی باعث بازگشایی و در موارد عفونت موجب پخته شدن و دفع مواد عفونی می‌شود همچنین مانع سرایت بیماری به دیگران است.

وی اضافه کرد: هنگام سرماخوردگی، روزها نخوابید, خورشید مواد را به سر و ظاهر بدن جذب می‌کند و در خواب میل حرارت غریزی به سمت عمق بدن است, بدین سان مواد در سر جمع می‌شود و تحلیل نمی‌رود, استحمام باعث پخته شدن مواد است البته مراقب باشید چون باید سر و صورت خوب خشک شود و تا رفع کامل التهاب حمام پوشیده باشد.

این متخصص طب ایرانی یادآور شد: مراقب باشید که هنگام بیماری به خصوص سرماخوردگی، یبوست نداشته باشید, یبوست باعث صعود بخارات عفونی به سر و ضعف بیشتر می‌شود, بهتر است از غذاهای ملین استفاده کنید چون روانی شکم می‌تواند باعث تسریع در دفع ماده مرض شود.

شعرا خاطرنشان کرد: هنگام سرماخوردگی عرقیات سرد خورده شود, این مورد در سرماخودگی‌های طول‌کشیده مناسب نیست, عرقیات سرد باید نیم ساعت قبل از غذا میل شود و بوی عطر نداشته باشد.

 

دیدگاه تان را بنویسید