چه کنیم دچار «یبوست» نشویم؟

متخصص طب ایرانی ضمن تشریح انواع مختلف «یبوست» راه‌های طبیعی و سنتی درمان این بیماری را تشریح کرد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سمیه ذاکری ضمن بیان این مطلب افزود: گاهی علت یبوست و کار نکردن مزاج، تجمع بلغم لزج در دیواره روده‌هاست این افراد هر چند روز یک بار دفع نرم و چسبناکی دارند که با داروهای ذوب‌کننده بلغم مثل زنجبیل، ماءالعسل درمان خواهند شد.

وی افزود:گاهی علت یبوست خشکی شدید مزاج است, دفع با زور و فشار و به سختی صورت می‌گیرد و مدفوع خشک و تیره است و درمان چنین یبوستی با اصلاح مزاج و ترطیب یعنی رطوبت‌دهی است.

این متخصص طب ایرانی تصریح کرد: گاهی علت یبوست سوءمزاج عصب‌های روده‌ است که باعث کاهش حرکات دودی روده‌هاست مثل حالتی که در دیابتی‌ها دیده می‌شود که با اصلاح مزاج کنترل قند و استفاده از داروهای گیاهی ملین که توسط پزشک تجویز می‌شود، درمان صورت می‌گیرد.

ذاکری خاطرنشان کرد: گاهی علت یبوست، تنبلی و سردی مزاج کولون چپ و رکتوم یعنی ناحیه انتهایی روده‌هاست در این افراد، مدفوع در انتهای روده جمع می‌شود اما فرد قادر به دفع آنها نیست در این موارد مصرف مسهل سنا خطرناک و مصرف ملین گاهی بی‌فایده است بهترین کار انجام چند مرحله تنقیه زیر نظر پزشک طب ایرانی است.

وی اذعان کرد: مصرف دم‌کرده سنا به هیچ عنوان برای رفع یبوست توصیه نمی‌شود خصوصاً در سالمندان بسیار خطرناک و خطر انسداد روده در صورت تجمع مدفوع در رکتوم وجود دارد.

این متخصص طب ایرانی یادآور شد: برگ سنا مسهل است نه ملین؛ تجویز آن در مواردی است که فرد ابتدا داروی منضج مصرف کرده اخلاط بدنش آماده دفع است همچنین قرص سنا حداکثر یک هفته در موارد اورژانسی تجویز می‌شود مصرف دراز‌مدت سنا باعث ملانوزیس کولی, تنبلی و وابستگی شدید روده‌ها خواهد شد به عبارتی سنا روده‌ها را معتاد خواهد کرد.

 

دیدگاه تان را بنویسید