در فصول سرد سال چه غذاهایی مصرف کنیم؟

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد و متخصص طب ایرانی، تغذیه را یکی از عوامل موثر در تعادل مزاج افراد در فصول مختلف ذکر و توصیه کرد: افراد در فصول سرد سال از غذاهای با طبع و ماهیت گرم بهره بگیرند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر «سید کاظم کاظمینی» با اشاره به اهمیت توجه به مزاج افراد در فصول مختلف، اظهار کرد: براساس دیدگاه طب ایرانی باید تعادل بدن در هر صورتی حفظ شود که این امر نیازمند توجه به مزاج انسان‌ها در فصول مختلف است.

وی با بیان این که عواملی مانند محیط، آب و هوا بر هم زننده تعادل بدن هستند، در این رابطه تصریح کرد: البته وقتی در طب ایرانی، صحبت از فصول چهارگانه می‌کنیم منظور فصل تقویمی نیست بلکه  منظور شرایط آن فصل است.

کاظمینی به عنوان نمونه گفت: مثلاً تابستان طبی، وقتی است که هوا گرم و خشک باشد به عبارتی اگر در خردادماه نیز هوای منطقه به سمت گرمی و خشکی برود، از نظر طبی آب و هوای تابستانی محسوب می‌شود.

این متخصص طب ایرانی در ادامه خاطرنشان کرد: مزاج حاکم در زمستان به طور معمول از نوع مزاج‌های سرد و تر است ولی امسال که در برخی مناطق بارندگی نبوده است، مزاج حاکم بر این مناطق را سرد و خشک تلقی می‌کنیم.

وی تغذیه را یکی از عوامل متعادل‌ساز مزاج افراد در فصول مختلف سال عنوان کرد و گفت: به عنوان نمونه در زمستان‌ها برای افراد با مزاج سرد و تر موادی با مزاج و ماهیت گرم از جمله کرفس، سیر، کلم، چغندر، گردو، ادویه‌جات گرم و نوشیدنی‌های با ماهیت گرم توصیه می‌شود.

وی افزود: در مقابل نیز برای مزاج معمول زمستانی افراد، مصرف موادی با طبع سرد مانند هندوانه، خیار، کیوی، میوه‌های ترش، بستنی، آب و یخ به هیچ وجه تجویز نمی‌شود.

کاظمینی با بیان این که آب یکی از مواد ضروری بدن محسوب می‌شود، اظهار کرد: با این وجود مصرف آب به همراه یخ در فصل زمستان توصیه نمی‌شود چرا که این اقدام می‌تواند باعث برهم خوردن تعادل بدن شود .

وی پوشش خیلی گرم و خواب در طول روز را نیز در فصل زمستان توصیه نکرد و در این خصوص گفت: خواب در طول روز در این فصل باعث کسالت و سستی بدن افراد می‌شود .

این متخصص طب ایرانی با تاکید بر این که ورزش کردن در تمام فصول از ضروریات تندرستی و سلامتی افراد است، تاکید کرد: البته ورزشکاران باید از ورزش کردن در ساعات سرد روز پرهیز کنند چرا که هدف از ورزش، افزایش حرارت غریزی بدن است و اگر هوا خیلی سرد باشد، این اتفاق عملاً رخ نمی‌دهد و از طرفی استنشاق هوای سرد و قرارگیری در معرض چنین شرایطی می‌تواند منجر به سردی بدن و عوارض ناشی از آن شود .

وی روش‌های رایج درمانی در طب سنتی و ایرانی مانند حجامت را نیز برای این فصل مگر با تشخیص پزشک توصیه نمی‌کند چرا که معتقد است می‌تواند به به ضعف و سردی بدن بیانجامد.

کاظمینی در پایان نیز با تاکید بر این که تمام این موارد متناسب با شرایط هر فرد متفاوت است، بیان کرد: افرادی که دارای بیماری‌های بلغمی مثل روماتیسم یا بیماری‌های قلبی به ویژه نارسایی‌ هستند، حتماً باید در این فصل احتیاط لازم را در مورد سبک زندگی خود داشته باشند.

 

دیدگاه تان را بنویسید