آیا عینک آفتابی عوارض آلودگی را کاهش می‌دهد؟

یک فوق تخصص جراحی پلاستیک چشم گفت: یکی از رایج‌ترین مشکلات چشم در برابر آلودگی هوا، «خشکی چشم» است. متخصصان چشم دلیل این امر را کاهش رطوبت هوا می‌دانند. اگر شما هم در این روزهای آلوده دچار خشکی چشم و یا اشک ریزش شده اید با ما همراه باشید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر محمدطاهر رجبی معاون پژوهشی بیمارستان فارابی بیان کرد: در روزهای آلوده سال میزان مراجعه بیماران به دلیل خشکی چشم افزایش پیدا کرده و همچنین پاسخ به درمان این دسته از بیماران در این روزهای آلوده نیز کاهش پیدا می کند.آلودگی هوا دلیل تحریک‌های چشمی و حساسیت‌های چشمی است و التهاب‌های ایجاد شده در پی آلودگی هوا بسیار مضر بوده، لذا برای همین کسانی که مستعد خشکی پوست و اگزما هستند، حتما چشمان‌شان را هر روز صبح با آب گرم و شامپو بچه بشویند.

به گفته این متخصص، شایع ترین عارضه آلودگی هوا «خشکی چشم‌ها» محسوب می‌شود. ابراز ناراحتی چشمی در زمان اوج آلودگی هوا یک موضوع شایع است و قطعا این آلودگی ها بر روی چشم تاثیر منفی می گذارد.

وی ادامه داد: تنها عضوی از بدن که بیرون از پوست قرار دارد چشم است، بنابراین چشم در معرض همه آلودگی ها قرار میگیرد. کاهش رطوبت هوا خشک شدن سطح قرنیه و تبخیر اشک چشم را به همراه دارد در کنار آن، میزان ترشح اشک نیز دچار اختلال شده و لایه چربی که از غدد ترشح شده و مانع تبخیر سریع اشک می شود نیز کاهش پیدا می کند.

رجبی مهم‌ترین عارضه آلودگی هوا خشکی چشم دانست و گفت : مهم ترین راهکار برای کنترل خشکی چشم این است که به بیماران توصیه می کنیم حتما چشمان خود را در طول روز حداقل یکبار با شامپوی بچه و یا شامپوهای مخصوص شست و شوی چشم تمیز کنند.به این ترتیب که پلک پایین را از سمت پایین به بالا و پلک بالا را به سمت بالا به پایین شست و شو نمایند تا ترشحاتی که در لبه پلک وجود دارد بهتر تمیز شده و به این نحوه میزان تبخیر اشک کمتر می شود. آلودگی هوا همچنین باعث بیماری‌های لبه‌ پلک می‌شود به این صورت که آلودگی هوا باعث عفونت و التهاب در غده‌های چربی چشم و درپی آن بیماری لبه پلک چشم خواهد شد.

این متخصص اظهار داشت: هنگام آلودگی هوا بویژه زمانی که ذرات بزرگتری که در هوا وجود داشته باشد ازون های نور به این ذرات برخورد کرده و آنها دچار پراکندگی می شوند. این پراکندگی باعث می شود چشم، نور مضر بیشتری را متحمل شود و به عبارتی دیگر فرد در برابر اشعه فرابنفش(UV) بیشتری قرار می گیرد، حال ضرری که این اشعه برای افراد دارد این است که می تواند باعث بروز «آب مروارید» در سنین پایین شود.

وی ادامه داد: علاوه بر آن از طرفی دیگر آسیبی است که به شبکیه چشم وارد می شود همان طور که می دانیم اشعه ماوراء بنفش بدترین و بیشترین ضرر خود را به شبکیه وارد می کند. توصیه می شود افراد برای جلوگیری از این دسته آسیب ها بخصوص در هوای آلوده حتما از عینک های آفتابی که میزان جذب (UV) بالایی دارند استفاده کنند.

به گفته رجبی، میزان اشعه ماوراء بنفش در روز های آلوده شدیدتر است. عینک دودی هایی که از بغل حفاظ دارند برای روز های آلوده بسیار مناسب هستند چرا که باعث می شود اثرات منفی آلودگی بر چشم کاهش یابد. لذا توصیه می‌شود، از اشک مصنوعی داخل چشم‌هایتان استفاده کنید بخصوص اگر پشت مانیتور کامپیوتر می‌نشینید و همچنین اگر از لنز استفاده می‌کنید و در عین حال با کامپیوتر هم کار می‌کنید هر نیم ساعت یکبار از این اشک‌ها به داخل چشم هایتان بریزید.

معاون پژوهشی بیمارستان فارابی در خصوص افرادی که در این روزها دچار اشک ریزش می شوند، گفت: افرادی که در روزهای آلوده درگیر اشک ریزش می شوند، در واقع دچار اشک ریزش تحریکی شده اند که در پی خشکی چشم رخ می دهد و فرد با مواجه با هوای آلوده دچار سوزش چشم شده و چشم شروع به ترشح کرده و در نهایت فرد را درگیر خشکی نیز می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید