اختلال در خواب با افزایش ریسک آلزایمر همراه است

به گفته محققان، در صورت اختلال مداوم خواب موسوم به آپنه خواب، ممکن است با احتمال بیشتر ابتلا به آلزایمر روبرو باشید.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، نتایج مطالعات محققان دانشگاه نیویورک نشان می دهد آپنه خواب (اختلال خواب) با افزایش گسترش پلاک های آمیلوئید در مغز که مشخصه بارز بیماری آلزایمر است، مرتبط است.

محققان دریافتند هر چقدر مشکل اختلال خواب حادتر باشد، تجمع پلاک ها بیشتر خواهد بود.

دکتر ریکاردو اوساریو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «اختلال خواب بسیار در بین افراد مسن شایع است و بسیاری از این مشکل مطلع نیستند.»

به گفته محققان، حدود ۳۰ تا ۸۰ درصد افراد مسن از آپنه خواب رنج می برند.

اوساریو در ادامه می افزاید: «اگرچه هیچ یک از شرکت کنندگان در طول دو سال مطالعه دچار آلزایمر نشدند اما در افراد مبتلا به آپنه خواب، پلاک آمیلوئید بیشتری تجمع یافته بود که می تواند آغازگر بیماری آلزایمر در آینده باشد.»

آپنه خواب زمانی روی می دهد که شما به هنگام خواب، یک یا چند توقف در نفس کشیدن داشته باشید یا در طول خواب کوتاه و کم عمق نفس بکشید.

توقف در تنفس می تواند از چند ثانیه تا چند دقیقه باشد و می تواند ۳۰ بار یا بیشتر در یک ساعت اتفاق بیفتد. معمولا بعد از یک خرناس بلند یا صدای خفه، نفس کشیدن معمولی آغاز می شود.

به گفته محققان، درمان آپنه خواب به کاهش انباشت پلاک های آمیلوئید و در نتیجه ریسک ابتلا به الزایمر کمک می کند.

محققان برای فهم تاثیر آپنه خواب بر تجمع پلاک در مغز، ۲۰۸ مرد و زن ۵۵ تا ۹۰ سال را که مبتلا به هیچ نوع زوال عقل نبودند بررسی کردند.

پژوهشگران نمونه مایع نخاعی شرکت کنندگان برای اندازه گیری پروتئینی که نشان دهنده تجمع پلاک است را جمع آوری کرده و اسکن PET را برای اندازه گیری میزان پلاک در مغز شرکت کنندگان انجام دادند.

در طول ۲ سال مطالعه، محققان دریافتند در بین ۱۰۴ شرکت کننده ای که مبتلا به شدیدترین حالت آپنه خواب بودند، نشانه های از تجمع پلاک مغز مشاهده شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید