عرضه قلیان همراه با تنباکوهای حاوی اسانس‌های سرطان زا

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر اجرای قانون ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی تاکید کرد و گفت: ترکیب تنباکوهای حاوی اسانس‌های سرطان زا بسیار خطرناک است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر حسینعلی شهریاری با انتقاد از سیر صعودی بیماری های غیرواگیر در کشور با تاکید بر اینکه تنها ۲۵ تا ۳۰ درصد تامین سلامت جامعه بر عهده وزارت بهداشت است، تصریح کرد: ۷۰ تا ۷۵ درصد این موضوع منوط به همکاری موثر وزارت خانه ها و سایر دستگاه ها مانند سازمان محیط زیست، وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و سایر ارگان هایی که به نوعی در حوزه سلامت دخیل بوده و همچنین مردم بازمی گردد.

نماینده مردم زاهدان، افزود: با مصرف مواد غذایی و آب ناسالم و همچنین کم تحرکی نمی توان انتظار داشت که تامین سلامت جامعه به درستی تحقق یابد.

وی روی آوردن به سمت زندگی مدرن و ماشینی، آلودگی هوا، مصرف دخانیات، تغذیه نامناسب، افزایش مصرف فست و فودها و عدم تحرک را از عوامل خطرزای بیماری های غیرواگیر دانست و تصریح کرد: مقام معظم رهبری به طور مداوم بر روی آوردن به زندگی ایرانی اسلامی تاکید داشته و به طور قطع توجه به این مهم می تواند در کاهش بیماری های غیرواگیر موثر باشد.

این نماینده مجلس با انتقاد از اینکه مصرف فست فودهایی مانند سوسیس وکالباس زمینه بروز بیماری‌های غیرواگیر را افزایش داده است، گفت: متاسفانه امروزه نه تنها  بزرگسالان بلکه کودکان هم به سمت مصرف فست فودها و غذاهای چرب روی آورده و از سویی بانوان به دلیل آنکه فرصت تهیه غذاهای سنتی و سالم را ندارند، تهیه غذاهای آسان را در اولویت قرار می دهند این در حالی است که در تهیه سوسیس و کالباس از مواد نگهدارنده استفاده شده و این مواد نگهدارنده خود از عوامل بروز انواع سرطان‌ها است.

شهریاری با هشدار نسبت به اینکه خطر بیماری چاقی در کشور را باید جدی گرفته شود، ادامه داد: چاقی بیماری‌هایی مانند دیابت، فشار خون و انواع و اقسام سرطان‌ها را به دنبال دارد بنابراین باید با پرهیز از غذاهای چرب، فعالیت بدنی مناسب و تغییر سبک زندگی خطر چاقی را کاهش داد.

نماینده مردم زاهدان، مصرف دخانیات را در افزایش بیماری های غیرواگیر موثر دانست و از بی توجهی به اجرای قانون مبارزه با دخانیات انتقاد کرد و افزود: هر چند طبق این قانون عرضه قلیان در اماکن عمومی ممنوع است اما در نتیجه بی توجهی به اجرای این قانون جوانان ما به جای روی آوردن به سمت تفریحات سالم وقت خود را در قلیان و قهوه خانه ها می گذرانند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از اینکه در برخی از مراکز عرضه قلیان به مواد روانگردان به تنباکو افزوده می شود، تصریح کرد: ترکیب تنباکوهای حاوی اسانس‌های سرطان زا و بسیار خطرناک است.

وی یادآور شد: دولت سابق با توجه به آئین نامه اجرایی قانون جامع کنترل و مبارزه ملی با دخانیات مصوب سال ۱۳۸۶ که در آن ممنوعیت عرضه قلیان در اماکن عمومی از جمله قهوه خانه ها با صراحت مورد تاکید قرار گرفته اقداماتی انجام داد اما متاسفانه با توجیه احمدی نژاد رئیس جمهوری وقت مبنی بر خطر بیکاری و ورشکستگی این مراکز این موضوع در نیمه های راه نیمه کاره رها شد و هنوز شاهد نگاه سلیقه ای مسئولان به این موضوع هستیم.

وی افزود: در این رابطه آیا ۲۰۰۰ نفر بیکار شوند بهتر است یا صدها هزار نفر در نتیجه مصرف قلیان مبتلا به سرطان و سایر بیماری ها شوند.

این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه بر اساس گزارش های سازمان بهداشت جهانی آلودگی هوا نه تنها آمار مبتلایان به سرطان بلکه بیماری های قلبی و عروقی و ریوی را نیز افزایش می دهد، گفت: سالانه ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ نفر در کشور به علت آلودگی هوا دچار مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی و عروقی می شوند و متاسفانه تاکنون در جهت بهبود وضعیت هوای کلانشهرها گام های جدی برداشته نشده و تنها به اقدامات شعاری اکتفا شده است.

شهریاری با بیان اینکه سالانه به اندازه یک زلزله در جاده های کشور تلفات می دهیم، تصریح کرد: برخی از مصدومان جان خود را از دست داده و چندین هزار نفر نیز معلول می شوند و در واقع به ازای هر فوتی سه یا ۴ نفر دچار معلولیت های جدی می شوند.

نماینده مردم زاهدان، با بیان اینکه ۸۰ تا ۹۰ درصد مرگ و میرهای کشور مربوط به بیماری های غیرواگیر است، گفت: بیماری های قلبی و عروقی و انواع سرطان ها در صدر بیماری های غیرواگیر قرار داشته و همچنین سوانح جاده ای یکی از عوامل موثر در مرگ و میر ایرانیان محسوب می شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تصریح کرد: درمان هزینه بر است و وزارت بهداشت باید به سمت پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر گام بردارد.

 

دیدگاه تان را بنویسید