تاثیر شیمی درمانی مادران باردار بر فرزندشان

تحقیقات جدید نشان داده است قدرت باروری کودکانی که مادران آنها تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، به طور قابل توجهی دچار آسیب می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دانشمندان با انجام یک پژوهش جدید دریافتند فرزندان زنانی که قبل از بارداری تحت شیمی درمانی قرار می‌گیرند، 70 درصد در قدرت باروری دچار اختلال خواهند شد.

اثرات داروهای قوی بر توانایی باروری انسانها به خوبی اثبات شده است، اما این تحقیق جدید اولین پژوهشی است که نشان می‌دهد این آسیب توسط نسل‌های بعدی به ارث برده خواهد شد.

کارشناسان معتقدند که داروهای شیمی درمانی که وارد جریان خون شده و در سراسر بدن پمپاژ می‌شوند، بیان ژنتیکی سلول‌های جنسی ارثی را تغییر خواهند داد.

مشابه این اثرات در کودکان بیماران مرد مبتلا به سرطان ثبت نشده، که احتمالا به این دلیل است که اسپرم به طور مداوم بازسازی می‌شود، در حالی که یک زن با تمام تخمک‌هایی که دارد متولد می‌شود.

زنان مبتلا به سرطان که تحت درمان قرار می‌گیرند، اگر در سن باروری قرار داشته باشند، به طور فزاینده ای تشویق می‌شوند که باروری خود را از طریق "سرماداری"(cryopreserving) یا انجماد تخمک حفظ کنند.

مطالعه کوچکی که در دانشگاه یوتا انجام شده نشان می‌دهد که کودکان متولد شده از مادرانی که قبلا شیمی درمانی انجام داده‌اند، در مقایسه با عموم مردم 72 درصد کمتر توانایی باروری دارند.

جالب توجه است که این میزان در فرزندان پدرانی که شیمی درمانی انجام داده‌اند دو درصد است.

اگرچه این پژوهش اشاره ای به نوع سرطان نکرده است اما به خوبی نشان می‌دهد که تاثیر شیمی درمانی بر روی تخمک‌ها بسیار بیشتر از اسپرم است.

 

دیدگاه تان را بنویسید