گفتگوی جی پلاس/ آمار ۶ برابری مرگ ناشی از بیماری های شغلی نسبت به حوادث غیرمترقبه!

رئیس بهداشت مشاغل خاص: بخاطر ترس از بیکاری مجبورند در اماکن ناایمن کار کنند

نبود کارگاه های ایمن سبب شده سالانه تعداد زیادی از کارگران جان خود را درحوادث شغلی از دست بدهند. موضوعی که نشان می دهد اصول ایمنی درکشور ما از اهمیت چندانی برخورددار نیست، در حالی که خسارت های مالی و جانی بسیاری برای جامعه به بار می آورد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جامعه جی پلاس؛ مرگ دست از سر محیط‌های کاری ما بر نمی دارد، نشان به این نشان که سال گذشته یک هزار و 484 نفر براثر حوادث کار فوت شده‌اند. این تازه‌ترین آمارهای سازمان پزشکی قانونی از مرگ فعالترین نیروی انسانی و ازدست رفتن صدها سرپرست خانواده در جامعه است.

 

آن‌طور که سازمان پزشکی قانونی خبر داده سال 95 به ازای هر 100 هزار نفر 84 حادثه روی داده است. اگرچه شمار کشته شدگان در اثر حوادث ناشی از کار در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، 13 درصد کاهش نشان می دهد ولی با این همه میزان مرگ و میر در حوادث شغلی در ایران همچنان بالاست.

 

در این رابطه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده که سالانه حدود 1400 نفر در کشور بر اثر حوادث فیزیکی ناشی از کار، از دنیا می‌روند و حدود شش برابر این رقم نیز بر اثر مرگ‌های ناشی از بیماری‌های شغلی فوت می‌کنند؛ یعنی علاوه بر آنکه حوادث غیرمترقبه، نیروهای کار ایرانی را تهدید می‌کند، ابتلا به بیماری‌های شغلی هم سالانه بسیاری از نیروهای کار را خانه‌نشین می‌کند.

نگاه به این آمارها به خوبی نشان می‌دهد، ما در مهار حوادث کار به دلیل رعایت نکردن ایمنی وعدم استفاده از تجارب کشورهای موفق، توفیق چندانی نداریم؛ این در حالی است که تجربه کشورهای توسعه یافته نشان می‌دهد بین ایمنی محیط کار و بهره‌وری بالا رابطه نزدیکی وجود دارد.

در همین رابطه دکتر رضا عزتیان- رئیس اداره خدمات بهداشتی و مشاغل خاص وزارت بهداشت در گفت‌وگو با جی پلاس، بیماری‌های شغلی را شامل بیماری‌های اسکلتی، هوای آلوده و رعایت نشدن بهداشت محیط کار و همچنین بروز حوادث شغلی عنوان می‌کند و می گوید: آموزش‌های قبل از استخدام و حین خدمت به کارکنان می‌تواند نقش بسزایی در جلوگیری از ایجاد هزینه‌های کوتاه‌مدت و خروج نیروی کار از گردونه تولید داشته باشد. بیشترین حوادث رخ داده در محیط کار، متعلق به بنگاه‌های اقتصادی کوچک و خویش‌فرما بوده که فرآیند بازرسی از آنها هم بسیار سخت است.

این مقام مسئول بر این باور است که مهم‌ترین اصل در مقابله با حوادث محیط کار، فرهنگ‌سازی و آموزش  است، اما در کشور ما این آموزش‌های محیط کار یا ارائه نمی‌شود یا در صورت ارائه هم جدی گرفته نمی‌شود.

او اعتقاد دارد: رعایت ایمنی کارباید از دوران مدرسه ودانشگاه و پیش از شروع کارحرفه ای به افراد  آموزش داده شود.

رئیس اداره خدمات بهداشتی و مشاغل خاص وزارت بهداشت ، افزایش ناظران محیط کار را هم در کاهش حوادث محیط کار، چندان موثر نمی‌داند و به جی پلاس می گوید: اگر چه افزایش دامنه نظارت‌ها می‌تواند به صورت مقطعی، تعداد حوادث کار را کاهش دهد اما برای مقابله جدی با حوادث کار، باید فرهنگ خودمراقبتی و ایمنی در محیط کار جدی گرفته شود.

به گفته او در بسیاری از محیط های کوچک و بزرگ کارگاهی ساده‌ترین مسائل ایمنی محیط کار هم رعایت نمی‌شود و رعایت ایمنی در محیط کار را نوعی اتلاف وقت و حتی احتیاط و وسواس بی‌مورد می‌دانند؛ در حالی که همین احتیاط‌های به‌ظاهر بی‌مورد، می‌تواند بهره‌وری در محیط کار را دگرگون کند.

دکترعزتیان در ادامه، استفاده از نیروی کارگر غیرایرانی و آگاه نبودن بسیاری از کارگران در خصوص داشتن حق ایمنی محیط کار را موجب افزایش حوادث شغلی دانسته و به جی پلاس می گوید: کارفرمایان برای کاهش هزینه‌ ها غالبا قوانین ایمن‌سازی محیط کار را دور می زنند.

ناآگاهی نسبت به اهمیت مقوله ایمنی در محیط کار و ترس از بیکاری  دو عامل دیگری است که به گفته این مقام مسئول سبب شده تا بسیاری از کارگران، ایمنی محیط کار را فراموش کنند، در حالی که باید چنان فرهنگ‌سازی شود که نیروی کار در محیط‌های ناایمن، حاضر به انجام کار نشود.

دیدگاه تان را بنویسید