عدم مصرف سبزیجات کودکان را با این بیماری مواجه می کند

محققان در مطالعه اخیر خود دریافتند کودکانی که سبزیجات کمتری مصرف می کنند، محفظه های قلب شان بیشتر در معرض خطر بزرگ شدن قرار دارد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مطالعه ۷۶۶ فرد نوجوان سالم نشان داد کسانی که کمترین میزان ویتامین K۱ را مصرف کرده بودند، ۳.۳ بار بیشتر در معرض خطر بزرگ شدن ناسالم محفظه قلب شان قرار داشتند. ویتامین K۱ در سبزیجاتی نظیر اسفناج، کلم، کاهو و روغن زیتون یافت می شود.

طبق گزارش تیم تحقیق دانشکده پزشکی جورجیا به سرپرستی نورمن پولاک، در مجموع در حدود ۱۰ درصد نوجوانان مبتلا به «هیپرتروفی بطن چپ» بودند. هیپرتروفی به معنای بزرگ شدن بیش از حد یکی از اعضای بدن است.

تغییرات بطن چپ معمولا با عملکرد بسیار دشوار و بسیار طولانی در رساندن خون به بدن در بزرگسالی همراه است و در نتیجه فشارخون به طورمداوم در حال بالا رفتن است.

محققان معتقدند این اولین مطالعه ای است که به بررسی ارتباط بین ویتامین K و ساختار و عملکرد قلب در افراد جوان می پردازد.

در حالیکه نیاز به تحقیقات بیشتری در این زمینه است، اما این یافته ها نشان می دهد اقدامات اولیه برای دریافت ویتامین K۱کافی در افراد جوان می تواند رشد قلبی-عروقی را بهبود بخشیده و ریسک بیماری های بعدی را کاهش دهد.

به گفته پولاک، «مطالعه ما نشان داد مصرف کمتر ویتامین K۱ در سنین ۱۴ تا ۱۸ سالگی با اندازه بزرگتر و ضخامت بیشتر دیواره بطن چپ مرتبط است و از اینرو مقدار خون پمپاژ شده توسط قلب به شکل قابل توجهی کاهش می یابد.»

ویتامین K به خاطر نقش مهمش در لختگی خون و سلامت استخوان ها معروف است. همچنین بر قلب و عروق هم تاثیر دارد. به عنوان مثال یک تاثیر منفی مصرف کم ویتامین K بر قلب می تواند کاهش فعالیت پروتئین Gla باشد؛ این پروتئین به پیشگیری از رسوب کلسیم بر دیواره های عروق خونی کمک می کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید