علائم کمبود ویتامین ها بر روی پوست

با وجود پیشرفت هایی در عرصه فناوری، اما بررسی علائم قابل رویت بر روی پوست نخستین گام برای تشخیص بیماری و اختلالات محسوب می شود، به طوریکه برخی از علائم بر روی پوست از کمبودهای ویتامینی در بدن خبر می دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، با وجود پیشرفت هایی در عرصه فناوری، اما بررسی علائم قابل رویت بر روی پوست نخستین گام برای تشخیص بیماری و اختلالات محسوب می شود، به طوریکه برخی از علائم بر روی پوست از کمبودهای ویتامینی در بدن خبر می دهد.

نیاسین

واژه ی “پلاگرا” برگرفته از لغات ایتالیایی برای خشکی پوست است. در صورت کمبود ویتامین B3 یا نیاسین احتمال بروز بیماری پلاگرا وجود دارد. براساس سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، قرمزی و خارش قسمت هایی از پوست که در معرض تابش نور خورشید قرار می گیرد، نشانه هایی از شروع علائم کمبود نیاسین است. معمولا تشخیص این بیماری، درماتیت است که پوست ضخیم، تیره، خشن، زبر و پوسته پوسته می شود. خونریزی و خارش نیز می تواند باعث ایجاد پوسته بر روی نواحی آسیب دیده شود که اغلب مانند حلقه ای دور گردن را فرا می گیرد. در پشت دست ها و صورت نیز علائم کمبود نیاسین به صورت زخم هایی بروز می کند که به خوبی از قسمت های طبیعی پوست قابل تشخیص است.

ویتامین C

اغلب کمبود ویتامین C نادر است اما علائم آن در صورت کمبود زیاد بر روی پوست ظاهر می شود. در ابتدا برجستگی های قرمز، ضخیم و بزرگی در اطراف فولیکول های مو به ویژه در پایین پاها به وجود می آید. با پیشرفت بیماری به نظر می رسد این برجستگی ها در یکدیگر رشد کرده و باعث ایجاد پلاک بزرگی بر روی پوست می شود، همچنین تغییر رنگ پوست در این نواحی ارغوانی یا آبی بوده که به کبودی شبیه است. در اثر کمبود شدید این علائم تا ماهها طول می کشد. از طرفی خونریزی در اطراف فولیکول های مو و زیر ناخن ها از دیگر علائم قابل رویت کمبود ویتامین C است.

ویتامین A

کمبود ویتامین A اگرچه معمولا با تشخیص اختلالات چشم در ارتباط است اما جراحات پوستی نیز خبر از کمبود این ویتامین می دهد. براساس کتاب طب اطفال نلسون، در اثر کمبود ویتامین A ، پوست قرمز، پوسته پوسته و خشک شده، همچنین قسمت هایی از پوست بدن به ویژه در شانه ها، باسن، دست و پا ممکن است تیره یا ضخیم شود.

ریبوفلاوین

کمبود ریبوفلاوین یا ویتامین B2 در بدن باعث ایجاد تغییرات پوستی مانند شکاف و زخم در گوشه لب ها می شود. همچنین درماتیت نیز نتیجه کمبود این ویتامین خواهد بود که با خشکی و خارش پوست همراه است. کمبود ریبوفلاوین در مردان می تواند موجب سندرمی شبیه درماتیت با علائم خارش و پوسته پوسته شدن بیضه شود.

 

لازم به ذکر است که برخی از علائم پوستی ناشی از کمبود ویتامین ها به همراه اختلالات دیگری نیز اتفاق می افتد، بنابراین برای تشخیص به اینترنت اکتفا نکرده و در صورت مشاهده نشانه هایی از کمبود ویتامینی برای درمان به پزشک مراجعه کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید