علائم و عوارض کمبود ویتامین D را بشناسید!

بعضی از افراد ذاتا بدون توانایی پردازش ویتامین D متولد می‌شوند. بعضی از افراد نیز به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند که از هضم صحیح ویتامین D جلوگیری می‌کنند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، ویتامین D که با نام «ویتامین خورشیدی» (sunshine vitamin) هم شناخته می‌شود،‌ باید از طریق مواد غذایی یا مکمل‌ها دریافت شود. قرار گرفتن در معرض تماس با نور خورشید، ‌تولید ویتامین D را در بدن تحریک می‌کند و به همین دلیل هم نام ویتامین خورشیدی برای این ویتامین در نظر گرفته شده است. ویتامین D دارای عملکردهای مهم و متعددی در بدن است: تقویت‌کننده جذب کلسیم حفظ تعادل کلسیم و فسفات در بدن تقویت‌کننده رشد استخوان‌ها و سلول‌ها کاهش التهاب طبق گزارش‌های دانشگاه هاروارد،‌ حدود یک میلیارد نفر از مردم جهان به کمبود ویتامین D مبتلا هستند که واقعا رقم قابل توجه و نگران‌کننده‌ای محسوب می‌شود. متاسفانه، کمبود ویتامین D می‌تواند باعث شکل‌گیری علائم کوتاه‌مدت و عوارض طولانی‌مدت شود.

کمبود ویتامین D دارای چه علائمی است؟

کمبود ویتامین D همیشه و در همه موارد باعث شکل‌گیری علائم نمی‌شود. با این‌حال، در صورت همراه شدن کمبود ویتامین D با علائم، معمولا اتفاقات زیر را باید انتظار داشت:

اختلال در مهارت‌های فکری

دردهای استخوانی

شکستگی‌های مکرر استخوان

ضعف عضلانی

نرمی استخوان‌ها که می‌تواند به بدشکلی آن‌ها منجر شود

خستگی بی‌دلیل

بعضی از افراد،‌ هیچ کدام از علائم ذکرشده را تجربه نمی‌کنند،‌ مگر این‌که سطح ویتامین D در بدن‌شان بسیار کم شود. همین ویژگی می‌تواند تشخیص کمبود ویتامین D را در بعضی از موارد با دشواری همراه کند.

عوامل متعددی در پیشروی و شیوع کمبود ویتامین D تاثیرگذار هستند که از میان آن‌ها می‌توان به موارد مهم زیر اشاره کرد:

استفاده از کرم‌های ضدآفتاب، بدون در نظر گرفتن منبع جایگزین برای دریافت ویتامین D

بیرون نیامدن از خانه و نگذراندن وقت کافی در محیط‌های باز

داشتن پوست تیره، به این دلیل که اشعه‌های خورشید را به‌خوبی جذب نمی‌کند

شیردهی به نوزاد برای مدت‌زمان طولانی چاق شدن که معمولا نیاز بدن به ویتامین D را افزایش می‌دهد

نکته جالب توجه دیگر این است که بعضی از افراد ذاتا بدون توانایی پردازش ویتامین D متولد می‌شوند. بعضی از افراد نیز به بیماری‌های خاصی مبتلا هستند که از هضم صحیح ویتامین D جلوگیری می‌کنند. کمبود ویتامین D با چه عوارضی همراه است؟ محققان هنوز درباره تمامی عوارض احتمالی ناشی از کمبود ویتامین D مطمئن نیستند. با این‌حال، مطالعات آنان نشان می‌دهند که کمبود ویتامین D، یکی از عوامل موثر در بازگشت اختلال افسردگی ماژور براساس الگوهای تغییر فصل است. این نوع از افسردگی فقط در دوره‌های خاصی از سال اتفاق می‌افتد. مطالعات دیگری هم حاکی از آن هستند که کمبود ویتامین D با رشد سریع‌تر سلول‌های سرطان پستان در نمونه‌های حیوانی همراه می‌شود.

امروزه پزشکان می‌دانند که کمبود ویتامین D می‌تواند باعث مشکلات زیر شود:

اختلال در عملکرد سیستم ایمنی که فرد را در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف قرار می‌دهد.

راشیتیسم که بیشتر در کودکان به‌وجود می‌آید و باعث نرمی استخوان آنان می‌شود.

مقاومت به انسولین که بر توانایی استفاده از انسولین برای پردازش قند خون تاثیر منفی می‌گذارد.

شکنندگی و تضعیف استخوان‌ها که خطر ابتلا به پوکی استخوان‌ها را افزایش می‌دهد.

ویتامین D را می‌توان از کدام منابع غذایی دریافت کرد؟

مواد غذایی سرشار از ویتامین D واقعا محدود هستند و به همین دلیل نیز بسیاری از افراد باید از مکمل‌های ویتامین D تحت نظر پزشک استفاده کنند. با این‌حال، ‌منابع طبیعی سرشار از ویتامین D بدین ترتیب هستند:

ماهی‌های چرب،‌ مانند خال‌مخالی، سالمون و تُن.

گوشت گوساله

پنیر

زرده تخم‌مرغ

روغن

جگر

ماهی

قارچ

بعضی از تولیدکنندگان محصولات غذایی نیز ویتامین D را به این کالاهای خودشان اضافه می‌کنند:

شیر غلات صبحانه ماست آب پرتقال بعضی از تولیدکنندگان شیرخشک نوزادان هم ویتامین D را به محصولات خودشان اضافه می‌کنند تا خطر کمبود ویتامین D در بدن نوزادان را کاهش بدهند.

 

دیدگاه تان را بنویسید