آمار نگران کننده از میزان طلاق در تهران

رییس سازمان بهزیستی کشور با تاکید بر مخالفت سازمان بهزیستنی کشور با هرگونه ایجاد شهرک و مرکز اردوگاهی برای نگهداری گروهی زنان آسیب دیده، تاکید کرد که سازمان بهزیستی طبق قانون برنامه ششم توسعه، تنها مرجع صدور مجوز و تشخیص تخصصی ایجاد مراکز بازتوانی زنان آسیب دیده و سایر آسیب دیدگان اجتماعی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، روزنامه اعتماد نوشت: انوشیروان محسنی بندپی، روز گذشته و همزمان با سالروز هفته بهزیستی در نشست خبری خود در پاسخ به سوالی در مورد این که به گفته یکی از کارمندان استانداری تهران، این نهاد استانی در پی ایجاد شهرک‌های بازتوانی زنان آسیب‌دیده است و استاندار تهران و معاون مرکز امور زنان و خانواده رییس‌جمهوری هم از این اقدام حمایت کرده‌اند، گفت: « طبق قانون این اقدام بر عهده ما است و نه بر عهده یک کارشناس در استانداری. ما هم به‌شدت از برچسب زدن به افراد پرهیز داریم و به دنبال این هستیم که ظرفیت تمام مراکزمان را به تعداد کمتر کاهش دهیم تا اثربخشی بیشتر شود. جمع کردن یک گروه در یک مکان و برچسب زدن به آنها، نه به صلاح آن افراد است و نه در اجتماع‌پذیر کردن و درمان برگشت‌پذیری آنها تاثیر خواهد داشت. ما می‌توانیم بیرون از شهر تهران یک پادگان تاسیس کنیم و تمام معتادان متجاهر را ببریم آنجا اما این نحوه برخورد با انسان نیست. ما با انسان سروکار داریم نه با یک فیزیک سخت. با انسانی سروکار داریم که هر لحظه امکان تغییر و تحول دارد و بازتوانی او نیازمند نگاه نرم افزاری است و نه نگاه سخت‌افزاری. تجربه ما نشان داده که برخوردهای بگیر و بزن و جمع‌آوری، تا امروز پاسخگو نبوده. اگر از کمک و حمایت قوه قضاییه برای ایجاد الگوی دادگاه درمان‌مدار برخوردار شده‌ایم هم در راستای همین نگاه است.»


محسنی بندپی در ادامه، تاکید کرد که هیچ نهادی، بدون دریافت مجوز از سازمان بهزیستی و تامین شرایط مد نظر این نهاد حمایتی، اجازه ایجاد مراکز بازتوانی و جامعه‌پذیری آسیب‌دیدگان اجتماعی را ندارد و افزود: «ما هم مراکز بازپروری برای حرفه‌آموزی زنان آسیب دیده ایجاد کرده‌ایم اما ایجاد مراکز توانمند‌سازی با ایجاد شهرک، اختلاف ریشه‌ای دارد. سازمان بهزیستی مسوول مراقبت از آسیب‌دیدگان خیابان است و همچنین، مسوولیت آموزش کارشناسان برای اعزام و استقرار در مراکز بازتوانی ایجاد شده توسط سایر نهادها را برعهده دارد و در واقع، تامین نیروی انسانی این مراکز بر عهده بهزیستی است. من با شناختی که از استاندار تهران دارم، قطعا ایشان نظر به ایجاد شهرک ندارد و اگر در پی راه‌اندازی مراکز حرفه‌آموزی و اجتماع‌پذیری هستند آن هم با ظرفیت نگهداری کمتر از ٥٠ نفر، ما هم کمک می‌کنیم. اما همان طور که با اردوگاه‌های درمان اجباری اخوان و فشافویه و مراکز نگهداری با حجم ٦٠٠ نفر و ٧٠٠ نفر و ٥٠٠ نفر مخالف بودیم، حالا هم با مرکز جامع توانمند‌سازی با حجم کم موافقیم و در غیر این صورت، خیر.»


بندپی، گفت که فعالیت مراکز بازتوانی و حرفه‌آموزی «بهاران» که از دو سال قبل و توسط شهرداری تهران برای بهبودیافتگان اعتیاد ایجاد شد، نظر سازمان بهزیستی را تامین نکرد و از این مراکز به عنوان صداهایی در آستانه برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری یاد کرد اما در پاسخ به این سوال که فقر فرهنگی گریبانگیر مددجویان تحت پوشش سازمان بهزیستی، تا چه حد آسیب‌زاتر از فقر اقتصادی گریبانگیر مددجویان تحت پوشش کمیته امداد است، گفت: «ما از آسیب‌های اجتماعی پیشگیری می‌کنیم اما تمام مددجویان ما هم ناشی از فقر فرهنگی نیستند. طلاق و معلولیت، صرفا معضل خانواده‌های فقیر نیست. امروز در شمال تهران به ازای هر دو ازدواج یک طلاق داریم اما در جنوب تهران از هر ٣ ازدواج، یکی منجر به طلاق می‌شود و در یک استان کم برخوردار هم به ازای هر ٦ ازدواج، یک طلاق داریم. پدیده‌های مددجویان ما چند وجهی است و نیازمند کار تخصصی است. »
بندپی در پاسخ به سوال دیگری درباره میزان تاثیرات مثبت طرح تحول سلامت برای جمعیت هدف سازمان بهزیستی کشور، به ارایه دفترچه درمانی بیمه پایه برای ١١ میلیون حاشیه‌نشین و ایجاد مراکز خدمات سلامت در این مناطق اشاره کرد و درباره نحوه حمایت از انجمن حمایت از کودکان کار که چندی قبل پلمب شد، گفت: «مسوولان این مرکز می‌توانند به واحد حقوقی و دفتر امور جوانان و نوجوانان ما مراجعه کنند که وظیفه آنها، حمایت از این مراکز است.»


بندپی همچنین با تاکید بر لزوم ارایه آموزش‌های آگاه‌سازی کودکان با هدف حساس‌سازی آنها نسبت به عوامل خطر و از جمله آزارهای جنسی، در تشریح آماری از ساماندهی کودکان کار و خیابان شهر تهران توسط سازمان بهزیستی کشور طی ماه‌های آبان و آذر سال ٩٥ گفت: «از مجموع ٢ هزار و ٨٣٥ کودک، ٧٧ درصد پسر و ٢٣ درصد دختر هستند، ١٩ درصد ایرانی، ٦٥ درصد افغان، ١٦ درصد پاکستانی بوده و به تازگی با چند مورد کودک عراقی هم مواجه شده‌ایم. میانگین سنی کودکان ساماندهی شده، ٦ تا ١٦ ساله است و ٨٥ درصد آنها اهل استان‌های دیگر بودند. در حال رایزنی با قوه قضاییه هستیم که اگر یک کودک کار، سه بار توسط نیروهای بهزیستی پذیرش شد، حضانت کودک از خانواده سلب شده و در مراکز بهزیستی نگهداری شود که البته کودکان اتباع غیرایرانی مشمول این رایزنی و الزام نخواهند بود.»


به گفته بندپی، در حال حاضر ٥٢٠ هزار خانوار، ثبت نامی‌های سال ٩٥ سازمان بهزیستی کشور برای دریافت مستمری هستند و افزایش ٤/٣ درصدی مستمری، در سال ٩٦ شامل پشت نوبتی‌های مستمری (حتی به شرط پذیرش در سازمان و برخورداری از دریافت مستمری) نمی‌شود و این گروه، از سال ٩٧ مستمری افزایش یافته طبق قانون برنامه ششم توسعه را دریافت خواهند کرد.
در این نشست همچنین محمد نفریه، مدیرکل امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: «طی تفاهمنامه ٨ ساله با سازمان زندان‌ها، کودکان بالای ٢ سال مادران زندانی، به سازمان بهزیستی واگذار می‌شوند و هم‌اکنون ٢٣٠٠ کودک بالای دو سال به دلیل زندانی بودن والدین، در مراکز شبه خانواده بهزیستی نگهداری می‌شوند. اما سازمان بهزیستی برای هر زندان که بیش از ١٠ کودک کمتر از دوسال
به همراه مادران‌شان نگهداری شوند، مجوز تاسیس شیرخوارگاه و مهد کودک صادر می‌کند مشروط بر اینکه زندان‌ها مشکلات حراستی و حفاظتی خود را قبلا حل کرده باشند.»

 

دیدگاه تان را بنویسید