ژن تاثیرگذار بر ابتلا به افسردگی شناسایی شد

مطالعات نشان می دهد ژن ها می توانند براساس میزان فعالیت شان موجب تشدید یا کاهش استرس شوند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، افسردگی سالانه بر بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان تاثیر می گذارد. اگرچه عوامل محیطی در بسیاری از موارد ابتلا به افسردگی نقش دارند، اما ژنتیک هم بسیار مهم است.

حال مطالعه جدید محققان دانشگاه مریلند نشان می دهد چگونه یک ژن خاص نقش محوری در حفاظت در مقابل استرس یا ایجاد استرس براساس میزان فعالیتش دارد.

این مطالعه برای اولین بار نشان می دهد که چگونه این ژن خاص موسوم به Slc۶a۱۵ در یک نوع نورون که نقش کلیدی در بروز افسردگی دارد عمل می کند.

مری کای لوبو، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «این مطالعه نشان می دهد چگونه میزان این ژن در این نورون ها بر خلق و خو تاثیر می گذارد. افراد دارای میزان متغیر این ژن در مناطق خاصی از مغزشان بیشتر در معرض ابتلا به افسردگی و سایر اختلالات احساسی مرتبط با استرس قرار دارند.»

در سال ۲۰۰۶، دکتر لوبو و تیم تحقیقش دریافتند ژن Slc۶a۱۵ در بین برخی نورون های خاص مغز شیوع بیشتری دارد. اخیرا آنها اثبات کرده اند که این نورون ها در ابتلا به افسردگی مهم هستند.

به گفته لوبو، «دقیقا مشخص نیست که چگونه Slc۶a۱۵ در مغز عمل می کند. نظریه ما این است که احتمالا با تغییر در میزان انتقال دهنده های عصبی مغز فعالیت می کند.»

به گفته محققان، شناسایی این ژن می تواند منجر به دستیابی به شیوه جدیدی برای درمان افسردگی شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید