گزارش الجزیره از وضعیت گردشگری ایران در پسا برجام

بعد از توافق هسته ای، تعداد گردشگران در مناطق توریستی اصفهان به شدت افزایش پیدا کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس،  نور  خورشید بر کاشی‌های فیروزه‌ای مسجد شاه در میدان نقش جهان اصفهان می‌تابد و سایه آن ده‌ها گردشگری که منتظر ثبت این لحظه با دوربین‌هایشان هستند را می‌پوشاند.

" باغ ها، قصرها؛ مسجد‌ها، بازارها، مدارس، پل های باشکوه و بیش از همه این‌ها میدان نقش جهان همگی بخشی از خاطراتی هستند که در ذهن هر کدام از مسافرانی که به اصفهان سفر کرده باشند باقی می‌ماند. این خاطرات به حدی واضح و پایدار هستند  که هرگز بعد از ماه‌ها و سال‌ها در ذهن انسان کمرنگ نمی شوند." این حرف‌های یک قرن پیش ویلیام جکسون در سفرش به اصفهان است.

هنوز اصفهان یکی از بزرگ ترین قطب‌های توریستی ایران باقی مانده است؛ چندی پیش در سی ان ان در مستندی از هتل عباسی به عنوان «زیباترین هتل خاورمیانه» نام برد. در آن گفته شد که این هتل تا 3 ماه آینده رزرو شده است. به گفته مسئولان شهری اصفهان، باقی هتل‌های این شهر‌ هم در مدت گذشته بعد از توافق هسته‌ای پر بوده‌اند.

محمد ایزدخاستی، معاون گردشگری استان اصفهان در این رابطه گفت: در دو سال گذشته ما شاهد افزایش سه برابری تعداد توریست‌ها در مقایسه با قبل از توافق هسته ای بوده ایم. از این مهم‌تر شاخص سرمایه گذاری است، بعد از برجام این شاخص ده‌ها برابر افزایش پیدا کرده است.

او همچنین درباره زیرساخت‌های این شهر گفت: زیرساخت‌های این شهر و مناطق اقامت اصفهان بسیار کم است، الان 15 هزار اتاق در اصفهان وجود دارد و آمار به ما نشان می‌دهد که به 150 هزار اتاق نیاز داریم.

افزایش تعداد توریست‌ها در اصفهان روندی را در سراسر ایران نشان می‌دهد؛ از سال 2013 پس از ریاست جمهوری حسن روحانی و پس از توافق هسته‌ای تعداد گردشگران در ایران به شدت افزایش پیدا کرد و از 3.8 میلیون نفر به 5.2 میلیون نفر رسید.

 همچنین درآمد حاصل از این صنعت در سال 2015 در ایران به 8 میلیارد دلار رسید.

پژمان عبدالمحمدی استاد  اقتصاد دانشگاه لندن در این رابطه می گوید که «اعتماد توریست ها به ویژه توریست‌های غربی به ایران شروع به رشد کرده است اما این می‌تواند با نتیجه انتخابات بعدی ریاست جمهوری ایران و یا با تغییر وضعیت برجام تغییر کند.»

او افزود: از نظر اقتصادی ایران در شرایطی است، که به سرمایه‌گذاری خارجی نیاز دارد به همین دلیل استراتژی تمرکز بر امنیت و ثبات در زمینه های سیاسی میتواند بهترین استراتژی باشد. ایران اماکن توریستی زیادی دارد. از دوران پیشا اسلام گرفته تا معماری های اسلامی که قدرت جذب توریست بالایی دارد و هنوز کشف نشده اند.

عبدالمحمدی در رابطه با شرایط جدید ایران در گردشگری توضیح داد: ایران کم کم دوباره به صحنه گردشگری جهان باز می‌گردد، از اولین نشانه‌های این اتفاق هم رشد سرمایه گذاری در صنعت گردشگری است. اما این هنوز اول راه است و با همکاری ایران با کشور‌هایی مثل هند و چین می‌توان انتظار داشت که ایران به بازیگر چدیدی در حوزه گردشگری در خاورمیانه تبدیل شود.

افراد زیادی در صتعت توریسم ایران نسبت به این مساله خوشبین هستند. به گفته محمد دوری، مهندس مکانیکی که چند سالی است یک راهنمای تور است، کم‌تر شدن محدودیت های ویزا برای بسیاری از توریست های خارجی در پی لعو تحریم‌های بین المللی منجر به ایجاد انفجاری در حوزه کار او شده است.

او در این رابطه گفت: در طول 2 سال گذشته، تعداد گردشگران حدود 10 برابر سال‌های گذشته بوده، مقاصد سنتی این توریست ها تهران، اصفهان، شیراز ، کرمان، یزد است . توریست‌های با تجربه‌تر دوست دارند تبریز را هم ببینند و همچنین به منطقه دریای خزر سفر کنند.

البته برای افزایش گردشگران ایران و با توجه به هدف بلندپروازانه دول ایران به جذب 20 میلیون گردشگر تا سال 2025 ، دوری و دیگران بر نیاز ایران به تبلیغ‌های درست در خصوص توریسم و توسعه زیرساخت های پذیرش توریست در کشورشان تاکید دارند.

ایزدخاستی در رابطه با این کبمود منابع می‌گوید: وقتی توریست ها از کشورهای غربی می‌خواهند یک هتل را در اصفهان رزرو کنند یا اتاق موجود نیست یا افراد یک یا دو شب ‌می‌توانند در هتل بمانند. این در حالی است که بسیاری می خواهند یک هفته در اصفهان بمانند و این به آن معناست که این شهر حجم زیادی از پول را از دست داده.
 
البته برای حل این مشکل در اصفهان قدم‌هایی برداشته شده است؛ هتل آپارتمان‌هایی در سطح شهر ایجاد شده و برنامه‌هایی وجود دارد تا تعدادی از خانه‌های تاریخی شهر را با تجهیز، به هتل تبدیل شود.

الجزیره با تعدادی از توریست هایی که به اصفهان سفر کرده اند گفتگویی داشت و علی‌رغم خطرات، تنش‌های منطقه و اظهارات تند آمریکا علیه ایران هیچکدام از آنها از سفرشان به ایران ابراز نگرانی نکردند.

در پشت بام عالی‌قاپو یک گردشگر آلمانی گفت: نمی‌‌توانستم سفر به ایران را بدون رفتن به اصفهان تحمل کنم، هیچ چیز به اندازه مهمان‌نوازی، فرهنگ و مجسمه‌های این شهر جذاب نیست.

بیرون مسجد امام، بتی دوماس یک گردشگر 64 ساله‌ سوئدی گفت که با دوستانش قبل از اصفهان از تهران و شیراز هم بازدید کرده بودند: ما آمدیم تا این کشور را ببینیم و ویزا گرفتن بسیار آسان بود.

رضا قلیلی، مغازه داری که در یک مغازه فروش ظروف مسی کار می‌گوید پتانسیل گردشگری اصفهان تکمیل نشده است. او همچنین گفت به دلیل نبود امکان استفاده کردن از کارت‌های اعتباری گروهی از توریست‌ها که هزینه زیادی‌ می‌کنند نمی‌توانند پول زیادی در اصفهان خرج کنند.
 
در این شهر توریست‌ها برای خوردن چایی به هتل عباسی می‌روند، شب‌ها توریست‌های زیادی روی پل الله‌وردی‌خان جمع می شوند و آواز می خوانند.
 
ایزدخاستی در رابطه با ویژگی‌های اصفهان برای جذب توریست گفت: مهمترین ویژگی اصفهان که منجر به جذب توریست‌های زیادی در سال‌های گذشته شده هویت فرهنگی این شهر است، هویتی که برای هزاران سال در این شهر وجود داشته، وقتی مردم به این شهر می‌آیند می‌توانند توری از قسمت‌های مختلف تاریخ داشته باشند.

او ادامه داد:  در شهر‌های زیادی یک قسمت جدیدی و یک قسمت قدیمی وجود دارد، قسمت قدیمی برای توریست‌ها است و آنها از دیدن آنجا لذت می‌برند. اما اصفهان مثل یک موزه است هر قسمت شهر کامل است و هویت فرهنگی خودش را رشد داده است.

 

دیدگاه تان را بنویسید