۷۰ درصد مردم از اجرای طرح تحول سلامت راضی هستند

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با اشاره به اینکه طرح تحول سلامت توانسته تا حدودی رضایت مردم را جلب کند، گفت: باید اصلاحات لازم در این طرح انجام شود تا رضایت مردم پایدار بماند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، دکتر محمد صاحب الزمانی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد مردم از اجرای طرح تحول سلامت راضی هستند، افزود: به رغم اینکه اجرای طرح تحول مشکل نارضایتی مردم را تا حدودی حل کرده اما خود طرح با مشکل مواجه شده و ارائه دهندگان آن ناراضی هستند.

وی با اشاره به اینکه اگر زیرساخت ها و منابع اعتباری آن در قالب یک طرح کلی و اساسی بهداشت و درمان اجرا می شد شاهد بروز این مشکلات نبودیم، ادامه داد: باید طرح تحول را اصلاح و تکمیل کنیم یعنی زیرساخت ها را آماده و منابع اعتباری را بصورت جامع مشخص کنیم و بیماران نیز بدانند به چه صورت باید به پزشکان برای دریافت خدمات مورد نیازشان مراجعه کنند .

صاحب الزمانی با تاکید بر این مطلب که باید سیستم ارجاع را وارد طرح تحول نظام سلامت کنیم ، ادامه داد : مردم باید پزشک خانواده داشته باشند و با توجه به سیستم ارجاع اعتبارات لازم برای ارائه خدمات بهداشتی و درمانی پیش بینی شود تا رضایت مردم پایدار بماند.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی تصریح کرد : با توجه به این که صنعت بیمه به لحاظ مشکلات مالی و منابع اعتباری پوشش قوی هنگام بیماری از بیماران ندارد بنابر این درصد قابل توجهی از مردم رضایت لازم را از خدمات درمانی و نحوه ارائه آن به هنگام بیماری ندارند.

صاحب الزمانی با ا شاره به این که طرح تحول اجرایی شده اما اعتبارات آن در قالب یک طرح درمانی پیش بینی نشده است، گفت : طرح تحول می تواند رضایت عمومی جامعه را جلب کند اما باید آن را به یک وضعیت پایدار رساند و بهتر است که هزینه ها و اعتبارات آن بطور کلی در اختیار یک سازمان قرار گیرد.

وی ا دامه داد : وقتی اعتبارات در اختیار یک وزارتخانه یا سازمان باشد می توان با در نظر گرفتن سرانه سلامت جامعه محاسبات علمی و کارشناسانه را برای هزینه های درمانی مردم لحاظ  کرد و مردم هم به صورت فرانشیز حق بیمه خود را پرداخت کنند ولی نه آن فرانشیزی که به ۵۰ درصد برسد.

به گفته صاحب الزمانی، زمانی سلامت در اولویت اول جامعه قرار می گیرد که تامین رفاه آحاد جامعه بر اساس اصولی پایدار استوار باشد یعنی رفاه و نیازهای اجتماعی افراد را از بدو تولد تا زمان مرگ در خود داشته باشد و کشورهایی که این را ه را رفته اند، موفق شدند.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی  اظهار داشت : باید نیازهای افراد از بدو تولد برای رسیدن به رفاه اجتماعی و بهداشت روان و جسم آنها تعریف و اعتبارات لازم پیش بینی شود که اجرایی شدن سیستم ارجاع در این راستا ضروری است.

عدم وجود راهنمای بالینی در نظام سلامت

صاحب الزمانی با اشاره به این که راهنمای بالینی در نظام سلامت نداریم، بیان داشت : راهنماهای بالینی به درستی تعریف نشده یعنی یک پزشک عمومی نمی داند بر اساس چه پروتکلی مریض را درمان کند  در حالی که اگر گاید لاین ها و آیین نامه های درمانی برای تخصص های مختلف مشخص بوده و پیاده سازی شود دیگر هر کدام از گروههای پزشکی محدوده اختیارات خود را در تشخیص و درمان بیماری ها می دانند و از یه جایی به بعد بیمار را به فاز بعدی ارجاع می دهند.

وی با بیان این که اگر محدوده ها مشخص نباشد ، علاوه بر افزایش هزینه ها یک نظام آنارشیسم بوجود آمده و هرج و مرج ایجاد می شود ، افزود : البته برای خود مردم هم باید فرهنگسازی شود زیرا بارها مشاهده شده که بیمار برای یک سردرد ساده به متخصص مغز و اعصاب مراجعه می کند و این باور را دارد که چرا به پزشک عمومی برای درمان مراجعه کنم.

نایب رئیس شورای عالی نظام پزشکی با بیان این که پزشکان عمومی سطح اول مراجعه برای تشخیص و درمان بیماری ها هستند ، گفت :  باید یک بسته تعریف  کرده و یک آموزش جامع برای جامعه پزشکی و مردم داشته باشیم تا بیمار بداند برای هر مرحله از بیماری چگونه راههای درمانی را طی کند و پزشکان نیز در زمان لازم بیمار را به سطح بعدی برای دریافت خدمات ارجاع دهند.

صاحب الزمانی با اشاره به این که باید سطح سواد سلامت را در بین افراد جامعه افزایش دهیم ، تصریح کرد : مسلما وزارت بهداشت نقش اساسی در تامین سلامت جسم و روان و پیاده سازی سیستم ارجاع و طرح پزشک خانواده دارد که باید فازهای مطالعاتی و اجرایی برای آن تعریف شود.

وی یاد آور شد: اگر همین طرح تحول سلامت را  به سیستم ارجاع و پزشک خانواده در یک مدت زمان مشخص تعمیم دهیم، می توان بسیاری از نواقص موجود را برطرف و هزینه های اضافی را که بر دوش مردم و نظام سلامت وارد می شود، کاهش داد.

 

دیدگاه تان را بنویسید