با نشانه های افسردگی آشنا شوید

هجدهم فروردین ماه مصادف با هفتم آوریل، به نام روز جهانی بهداشت نام‌گذاری شده است؛ روزی که براساس تصمیم مجمع عمومی سازمان بهداشت جهانی و از سال 1950، شکل گرفت و تا کنون هر سال با شعاری، مطرح می‌شود.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سازمان بهداشت جهانی، امسال (2017) برای روز جهانی بهداشت شعار "بیا در مورد افسردگی حرف بزنیم" را انتخاب و اعلام کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، با گرامیداشت روز جهانی بهداشت، یکی از دلایل انتخاب و اهمیت شعار امسال را شیوع بالای افسردگی و ناتوانی‌های ایجاد شده بر اثر این بیماری دانست و گفت: افسردگی شایعترین و مهمترین بیماری روانپزشکی در بین گروه بزرگسال است.

دکتر محسن مقدمی ادامه داد: هم اکنون این بیماری به لحاظ شیوع، در میان 10 عامل اصلی بار بیماری در رده چهارم جهان قرار دارد و پیش بینی می شود که تا سال 2020 میلادی، در رده دوم بیماری های شایع قرار گیرد؛ افسردگی در بانوان، دو برابر بیش از آقایان دیده می شود، اما امروزه به دلایل مختلف، آمار افسردگی در میان جوانان رو به افزایش است و در ایران نیز سیر صعودی داشته است‌.

وی با اشاره به گزارش سازمان بهداشت جهانی (Who) ، گفت: میزان افسردگی از سال 2005 میلادی، بیش از 18 درصد افزایش یافته است، همچنین شیوع مادام العمر افسردگی ۱۵ درصد است که در بانوان، میزان شیوع به ۲۵ درصد هم می‌رسد‌.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: بنا به نتایج پژوهش انجام شده سال 1390 در زمینه سلامت روان، نشان داده یک سوم مردم کشور در طول یک سال، احساس نیاز به مراجعه برای مشکلات اعصاب و روان دارند و بخشی از درآمد سرانه خانواده‌های دارای بیمار روانپزشکی، به طور مستقیم صرف این اختلالات می‌شود‌.

نشانه‌های افسردگی‌/ شاید شما هم افسرده‌اید؟!

به گفته این پزشک متخصص، بی‌علاقگی به انجام فعالیت‌های روزمره، فقدان احساس لذت در انجام فعالیت‌ها، احساس گناه و بی‌ارزشی، استرس، اضطراب، دلهره، بی‌قراری، زودرنجی، غمگینی و بی‌حوصلگی، فقدان انرژی و تحرک، احساس خستگی دایمی، اختلال در خواب مانند پرخوابی یا کم‌خوابی، اختلال در خوردن مانند کم‌خوری یا پرخوری همراه با کاهش یا افزایش شدید وزن، گرایش به مصرف مشروبات الکلی یا سیگار، ابراز مشکلات بدنی مثل درد معده، حالت تهوع، سردرد بدون نشانه‌های بیماری جسمی، گوشه‌گیری، فقدان برقراری ارتباط، بی توجهی به ظاهر و آراستگی،  احساس ناکامی و شکست، فقدان مهارت در تصمیم‌گیری، کاهش تمرکز و توجه، احساس بی‌ارزشی و گناه، نبود رضایت از زندگی و در موارد شدید نیز افکار و احساس خودکشی را به عنوان نشانه‌های افسردگی معرفی کرد‌.

مقدمی، "بیا در موردافسردگی حرف بزنیم" را شعاری ساده و پرمحتوا ارزیابی کرد و گفت: حرف زدن از افکار، احساسات و هیجانات در حال روحی مان تاثیر بسزایی دارند و سبب ارتباط بهتر با اطرافیان می‌شود که این خود در پیشگیری از افسردگی نقش موثری دارد‌.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اعتقاد دارد که برای پیشگیری و مدیریت افسردگی، باید تلاش کنیم تا هر کاری که می‌توانیم را انجام دهیم تا تحرک بدنی ما افزایش یابد؛ البته او تاکید دارد که انتخاب فعالیت‌هایی که از انجام آن لذت می‌بریم، مهم است.

مقدمی گفت: باید از تنها ماندن بیش از حد پرهیز و تلاش کرد بیشتر با افراد مثبت اندیش و مثبت نگر مصاحبت داشت، نباید در مورد خودمان سختگیری و اهداف بزرگ و دست‌نیافتنی تعیین کنیم؛ تنظیم خواب نقش بسزایی در پیشگیری از افسردگی دارد و  باید برای اوقات فراغت خود فعالیت‌های لذت بخش را پیش‌بینی کرده و اگر نشانه‌هایی از موارد ذکر شده را داریم، فورا به روانشناس یا پزشک مراجعه کنیم.

 

دیدگاه تان را بنویسید