نمایشگاه زنان و تولید ملی دائمی می‌شود؟

نمایشگاه زنان و تولید ملی در حالی روزهای پایانی دهمین دوره برگزاری خود را پشت سر می‌گذارد که این ستاد به دنبال دائمی کردن نمایشگاه زنان و تولید ملی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، فهیمه فیروزفر می‌گوید: قصد داریم این نمایشگاه را دائمی کنی. یعنی فضای بزرگتری را در اختیار بگیریم تا مردم  هر وقت قصد تهیه پوشاک ایرانی را داشته باشند بتوانند به این کالاها دسترسی پیدا کنند البته برای رسیدن به این هدف لازم است  تولید کنندگان هزینه بیشتری برای اجاره غرفه بکنند . شهرداری هم بیشتر تبلیغات کند تا مردم تولید ملی را بشناسند.

وی درباره میزان استقبال مدیران شهری از پیشنهاد دائمی شده نمایشگاه زنان و تولید ملی خبر می دهد و اظهار می‌کند:  ممکن است گفته شود وظیفه شهرداری، تولید پوشاک نیست. در حال حاضر  ما از تولید داخلی و زنان سرپرست خانوار حمایت می‌کنیم. شاید لازم باشد دائمی کردن نمایشگاه زنان و تولید ملی در قالب لایحه‌ای از سوی شهرداری تهران در شورای شهر مطرح شود تا در صورت تصویب، شهرداری تهران بتواند فضایی را در اختیار برندهای داخلی قرار دهد.

مدیر ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش شهرداری تهران  معتقد است: این ستاد تا حد امکان در جهت شبکه‌سازی در حوزه پوشاک تلاش کرده است. درحال حاضر برای خصوصی‌سازی هزینه زیادی می‌شود ولی از بخش خصوصی پشتیبانی نمی‌شود.

وی اضافه می‌کند: ۲۹۷۵ زن سرپرست خانوار تحت حمایت ۷۴ برند پوشاک هستند. اگر این کارخانجات تعطیل شوند، زنان سرپرست خانوار بیکار می‌شوند و بیکاری آنان بر فرزندانشان تاثیر می‌گذارد اما در صورت حمایت  از برندهای داخلی، آن‌ها چند برابر این تعداد می‌توانند برای زنان سرپرست خانوار اشتغال ایجاد کنند.

فیروزفر به رقابت میان کالاهای داخلی و خارجی اشاره می‌کند و می‌گوید: رقابت بین کالاهای داخلی و خارجی باید وجود داشته باشد ولی این رقابت با عدالت همراه باشد. تولید کنندگان خارجی با پشتوانه مالی دولت مغازهای فروشگاه‌های بزرگ(هاپرها) را اجاره می‌کنند  ولی تولید کنندگان ایرانی نمی‌توانند اجاره چنین مغازه‌هایی را بپردازد بنابراین مردم تولیدات آن‌ها را نمی‌بینند این در حالیست که تولیدکنندگان خارجی در نمایشگاه‌های ایران بهترین غرفه‌ها را اجاره می‌کنند.

 وی درباره نحوه برگزاری دوره‌های بعدی نمایشگاه زنان و تولید ملی اظهار می‌کند: خیلی از تولیدکنندگان داخلی تمایل به شرکت در این نمایشگاه را دارند ولی فضا نداریم اما اگر فضای بزرگتری داشته باشیم امکان برپایی این نمایشگاه به صورت تخصصی‌تر فراهم می‌شود. به عنوان نمونه در حوزه چرم خیلی چندان کار نکرده‌ایم یا برای زیورآلات اختیار عمل نداریم این در حالیست که واردات این محصولات زیاد و شبکه‌سازی برای آنان لازم است.

فیروزفر به پیشینه نمایشگاه زنان و تولید ملی اشاره می‌کند و می‌گوید: این نمایشگاه از شهریور ۹۱ کار خود را آغاز کرد و در دوره‌های مختلف خود اهدافی مانند نمایش توانمندی‌های مراکز مهارت آموزی و کارآفرینی کوثر، آشنا ساختن برندها با مراکز کوثر و ستاد توانمندسازی، رقابتی کردن محصولات مراکز کوثر با برندها،شبکه‌سازی و اتصال کارآفرینان اجتماعی، نیروی کار و برندها، گسترش فهم مشترک و همدلی بین تولیدکنندگان ایرانی (برندهای همراه و کوثرهای برند شده)، اعتماد سازی بین مردم نسبت به برندهای ایرانی،ارتقای مسوولیت‌پذیری اجتماعی و فرهنگ مشتری مداری در بین برندهای ایرانی، شبکه‌سازی برندها و مراکز مهارت آموزی کوثر و ایجاد شبکه مجازی زنان  و تولید ملی برای دسترسی مردم به تولیدات زنان و تولید ملی و ایجاد وبگاه زنان و تولید ملی را دنبال کرده است.

پای صحبت برندها

به گزارش ایسنا، نمایشگاه زنان تولید ملی از دومین دوره خود همکاری با برندها را آغاز کرده است. این برندها که در جهت تقویت  تولید ملی تلاش می‌کنند، انتقادات و پیشنهاداتی برای بهتر برگزار شدن این نمایشگاه دارند. یکی از برندهای پوشاک کودکان که هشتمین دوره حضور خود در این نمایشگاه را پشت سر می‌گذارد، از میزان تبلیغات برای نمایشگاه زنان و تولید ملی ابراز نارضایتی می‌کند و می‌گوید: این موضوع یک معضل اساسی است که موجب شده که افراد جدیدی برای خرید مراجعه نکنند، از طرف دیگر نرم‌افزاری برای اطلاع‌رسانی به مردم در یک دوره از نمایشگاه طراحی شده بود که به علت استقبال نکردن مردم در دوره‌های بعدی از آن استفاده نشد.

وی معتقد است که کیفیت ارایه خدمات به غرفه‌داران از مشتریان کمتر است و همین موضوع مشکلاتی را برای غرفه‌داران به وجود آورده است.

این غرفه‌دار به رنگ متفاوت غرفه‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: غرفه‌های هریک از گروه‌های پوشاک مانند زنانه،بچگانه و دخترانه به رنگ خاصی است و این کار ضمن زیبا کردن نمایشگاه به مردم در انتخاب غرفه‌ها برای خرید کمک می‌کند البته بهتر است که هریک از سالن‌های نمایشگاه به یکی از گروه‌های پوشاک اختصاص داده شود.

یکی از برندهای پوشاک مردانه نیز ششمین دوره است که در نمایشگاه زنان و تولید ملی حضور یافته است. به اعتقاد او بهتر است که ساعت پایانی نمایشگاه تغییر کند چون مردم معمولا پس از پایان ساعت اداری به این مکان مراجعه می‌کنند و اوج ساعت حضور آنها ۲۰ و ۳۰ دقیقه تا ۲۱ است بنابراین لازم است این نمایشگاه تا ساعت ۲۲ ادامه پیدا کند.

این غرفه‌دار خواهان فضای بیشتری است و می‌گوید: فضای غرفه ما ۱۳۰متر است اما می‌توانیم تا ۳۰۰ متر هم پوشش دهیم.

یکی از برندهای پوشاک زنانه و مردانه هم از کمبود امکانات رفاهی و نبود سوپرمارکت گله می‌کند و معتقد است سیستم گرمایشی و تهویه هوای نمایشگاه خوب نیست به اعتقاد او تبلیغات این نمایشگاه نیز خیلی ضعیف بوده است.

به گفته این غرفه‌دار،حفاظت و امنیت این دوره از نمایشگاه زنان و تولید ملی از دوره‌های قبلی بهتر بوده است.

یکی از برندهای کیف و کفش هم از اطلاع‌رسانی اندک نمایشگاه زنان  و تولید ملی گله می‌کند و می‌گوید: قشر متوسط به بالا می‌تواند خرید ایده‌آلی در این نمایشگاه داشته باشد و اطلاع‌رسانی بیشتر می‌تواند موجب افزایش مشتریان نمایشگاه شود.

این غرفه‌دار به برگزارکنندگان نمایشگاه زنان وتولید ملی پیشنهاد داد که به برندهای نوپا میدان بدهد تا بتوانند خود را به مردم بشناسانند و رشد کنند.

به اعتقاد یکی از برندهای لباس زنانه دوره‌های قبلی نمایشگاه زنان و تولید ملی بهتر بود. به اعتقاد او لازم است که این نمایشگاه تا ساعت ۲۲ ادامه یابد تا مردم پس از ساعت اداری فرصت مراجعه و خرید داشته باشند.

وی پیشنهاد داد که همه غرفه‌ها ملزم به تخفیف حداقل ۲۰ درصدی برای کالاهای خود شوند چون غرفه‌هایی که اجناس خود را تخفیف نمی‌دهند ممکن است از آن‌ها استقبال نشود.

این غرفه‌دار نیز از کمبود امکانات رفاهی نمایشگاه گله دارد و می‌گوید: کمبود امکانات رفاهی برای بازدیدکنندگان بویژه کودکان و زنان باردار مشکلاتی را به وجود می‌آورد.

به نظر می‌آید که با وجود تمام تلاش‌های ستاد توانمندسازی زنان سرپرست خانوار برای برگزاری نمایشگاه زنان و تولید ملی و جلب همکاری برندها هنوز تولیدکنندگان پوشاک انتقاداتی به این نمایشگاه دارند که لازم است در صورت تداوم برپایی آن به این انتقادها توجه و در جهت رفع این مشکلات تلاش شود.

 

دیدگاه تان را بنویسید