تاثیر رژیم غذایی "کتوژنیک" در درمان نقرس

پزشکان در یک مطالعه جدید به بررسی تاثیر رژیم غذایی "کتوژنیک" روی موش‌ها و انسان پرداخته و دریافتند این رژیم غذایی می‌تواند علائم بیماری نقرس را تسکین دهد.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، در این بررسی آمده است رژیم غذایی کتوژنیک که حاوی چربی بالا و کربوهیدرات پایین است می‌تواند در درمان نقرس موثر باشد.

نقرس بیماری است که از تولید بیش از حد یا دفع ناکافی اسید اوریک ناشی می‌شود. در این بیماری اسید اوریک به شکل کریستال در بافت‌ها رسوب می‌کند که در نتیجه به دردهای عذاب آور، التهاب و تب منجر می‌شود.

محققان آمریکایی در این بررسی دریافتند رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند در تسکین علائم نقرس مفید باشد. رژیم غذایی کتوژنیک از طریق ایجاد وضعیت "کتوزیز" فیزیولوژیکی در بدن عمل می‌کند. کتوزیز حالتی از متابولیسم است که ذخیره گلوکز بدن برای سیستم عصبی مرکزی کافی نیست. بنابر این سیستم عصبی مرکزی به منبع جایگزین انرژی نیاز دارد. بنابراین کبد مجبور می‌شود چربی را به اسیدهای چرب و اجسام کتونی تبدیل کند.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، در این بررسی همچنین آمده است یکی از این اجسام کتونی به نام BHB در رژیم  غذایی کتوژنیک افزایش می‌یابد و در نهایت بدن را در برابر التهاب‌های ناشی از نقرس حفظ می‌کند.

 

دیدگاه تان را بنویسید