دود دست سوم سیگار هم به نوزادان آسیب می رساند

یک بررسی جدید روی موش‌های آزمایشگاهی نشان می‌دهد که مواد سمی باقیمانده از دود سیگار بر روی سطوح یا به اصطلاح دود دست سوم سیگار می‌تواند به سلامتی نوزادان آسیب بزند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، سیگار در کاغذی نازک موجود است و همانطور که میدانید از سیگار برای انتشار دود استفاده میشود.سر سیگار را با آتش روشن میکنیم و از ته آن سیگار را به دهان هدایت میکنیم و بعد از آن دود را در فضا منتشر میکنیم.دودی که علاوه بر مصرف کننده اطرافیان را هم تحت تاثیر قرار میدهد و نوزادان نیز از این دود در امان نیستند.

اکنون پژوهشگران در ژورنال گزارش‌های علمی وابسته به انتشارات نیچر می‌نویسند دست‌کم در موش‌ها شواهدی دست آمده است که باقیمانده‌های مواد سمی سیگار روی سطوح گوناگون درون خانه یا به اصطلاح دود «دست سوم» سیگار (THS) می‌تواند باعث کاهش وزن نوزاد و تغییر شمار سلول‌های خونی مرتبط با دستگاه ایمنی بدن شود.

لاورنس برکلی، یکی از این پژوهشگران، گفت: «شواهد فزاینده‌ای دارد به دست می‌آید که تماس با باقیمانده مواد سمی دود سیگار روی سطوح درون خانه به اگر نه بیشتر بلکه به همان اندازه استنشاق دود سیگار محیطی یا به اصطلاح دود دست دوم سیگار خطرناک است.»

پژوهشگران آمریکایی و چینی پاسخ زیست‌شناختی موش‌ها به این به اصطلاح دود سیگار دست سوم را در شرایط آزمایشگاهی طراحی‌شده برای شبیه‌سازی قرارگیری در معرض دود در خانه سیگاری‌ها را آزمایش کردند.

بر اساس آنچه این دانشمندان یافتند، دلیلی بر نگرانی درباره ایمنی نوزادانی وجود دارد که ممکن است هنگام خزیدن یا دراز کشیدن روی کف‌ها و موکت‌ها و یا لمس کردن دیوارها، پرده‌ها و مبلمان مواد سمی را وارد بدن خود کنند.

پژوهش‌ها نشان داده‌اند که مواد سمی ناشی از دود دست سوم سیگار باعث آسیب DNA سلول‌های انسانی محیط‌های آزمایشگاهی می‌شوند و به اسپرم و اندام‌های موش‌های آزمایشگاهی آسیب می‌زند.

یک بررسی قبلی بر روی سموم دود دست سوم در نمونه‌های به‌دست‌آمده از خانه‌ها درباره خطر بالقوه سرطان در کودکان هشدار داده بود.

اما معلوم نبود که قرارگیری در معرض این باقیمانده‌های سمی دود سیگار بر روی سطوح چگونه بر سلامت نوزاد تأثیر می‌گذارد.

در این بررسی جدید، پژوهشگران اثرات قرارگیری در معرض دود دست سیگار را بر روی وزن بدن و دستگاه ایمنی موش‌ها در دو مرحله زندگی را بررسی کردند: از هنگام تولد تا هنگام شیر گرفته شدن و در ابتدای بزرگ‌سالی.

آنان پارچه‌های در معرض دود دست سوم سیگار را برای سه هفته در قفس‌های موش‌های آزمایشگاهی قرار دادند.

این پارچه کتان در محفظه‌های فولاد زنگ نزن در معرض دود سیگار قرار گرفته بود که معادل ۴۰۰ تا ۷۰۰ سیگار دود شده در طول بیش از ۳ سال بود.

گروهی از موش‌های «کنترل» در قفس‌هایشان پارچه‌های عاری از دود دست سوم سیگار داشتند.

این دانشمندان دریافتند که هنگامی‌که این موش‌ها در سه هفتگی از شیر گرفته شدند، وزن موش‌های قرارگرفته در معرض دود سیگار دست سوم نسبت به گروه کنترل به میزان قابل‌توجهی کمتر بود.

این بچه موش‌ها پس از این دوره و قرار نگرفتن بیشتر در معرض مواد سمی سیگار تا پنج هفتگی کمبود رشد خود نسبت به موش‌های کنترل را جبران کردند.

دود سیگار دست سوم بر وزن موش‌ها هنگامی که آن‌ها در دوران بزرگ‌سالی در معرض آن قرار گرفته بودند، تأثیری نگذاشته بود. اما در این سن باعث تغییر شمار سلول‌های خونی مرتبط با واکنش‌های آلرژیک شده بود.

این دانشمندان گفتند مواد سمی دود دست سوم سیگار ممکن است برای هفته‌ها تا ماه‌ها چسبیده به سطوح بمانند و در طول این مدت تغییرات شیمیایی حتی ممکن است باعث زیانبارتر شدن آنها شود.

منبع : همشهری آنلاین

دیدگاه تان را بنویسید