کدام یک: قهوه یا چای؟

آژانس بین الملی WHO در تحقیقاتی که به تازگی انجام داده است، قهوه را جزء فهرست مواد سرطان زای مشکوک طبقه بندی کرده است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، کدامیک برای سلامتی شما بهتر است؟ یک فنجان قهوه داغ، می تواند احساس شادابی را درصبح به شما هدیه کند. یک فنجان چای، پس از یک روز پرتنش، می تواند به بدن شما آرامش ببخشد. آخرین تحقیقات درمورد فواید هریک، ممکن است به شما کمک کند که بدانید کدام نوشیدنی احساسی بهتری را به شما می بخشد.

پس از سالها و انجام مطالعات بسیار، نوسانات زیادی بین مضر یا مفید بودن نوشیدنی های کافئین دار وجود دارد. آژانس بین المللی WHOدر تحقیقاتی که به تازگی انجام داده است، قهوه را جزء فهرست مواد سرطان زاء مشکوک طبقه بندی کرده است و برخی از تحقیقات نیز نشان از بازگشت سرطان روده بزرگ پس از مصرف قهوه دارند.

این در حالی است که مطالعاتی دیگر می گویند که نوشیدن قهوه ممکن است باعث دفع بیماری های آلزایمر و پارکینسون شود. مطالعات مختلف به مصرف کنندگان چای، ارمغان ابتلای کمتر به سرطان پوست، سینه و پروستات را می دهد. محققان هنوز در تلاش برای مشخص کردن راه دقیقی برای این مسئله هستند. اما چای، بخصوص چای سبز، سرشار از ترکیبات آنتی اکسیدان است که می تواند آسیب های سلولی را محدود کند و باعث تقویت سیستم ایمنی بدن شود؛ همچنین پلی فنول موجود در آن می تواند دلیلی برای کاهش فشارخون وکلسترول باشد؛ همچنین دفع بیماری آلزایمر از طریق یک پلی فنول شناخته شده به عنوان  EGCG مانع از تشکیل پلاک است که با بیماری های مغزی و آسیب های آن مرتبط است. اما کدام یک از این دو نوشیدنی بهتر است؟ کارشناسان می گویند که گفتن جواب این سؤال سخت است. دلیل آن نیز این است که جدا کردن مواد تشکیل دهنده ی متفاوت آنها کار دشواری است و نقش و اثرات آنها در رژیم غذایی و روی سیستم های مختلف بدن متفاوت است.

یکی از پژوهشگران می گوید قهوه و چای هردو بر روی بیماری هایی مانند سرطان، بیماری های گوارشی، قلبی و عروقی تأثیر گذارهستند. در مطالعه ای که به تازگی انجام شده است، آزمایشاتی روی ۶۸۰۰ نفر که نشانه هایی از بیماریهایی قبلی را داشتند، انجام شد. حدود ۷۵ درصد آنها کسانی بودندکه قهوه مصرف می کردند و حدود ۴۰ درصد از آنها کسانی بودند که چای مصرف می کردند. نوشیدن بیش از یک فنجان چای به طور منظم به تجمع کمترکلسیم در شریان ها کمک می کند که توسعه آن می تواند به بیماری های قلبی منجر شود.

در اغلب موارد بیماران این سؤال را از پزشک خود دارند که فردی که از بیماریهای عروقی کرونر یاعواملی مانند فشارخون بالا یا کلسترول بالا رنج می برد، نوشیدن کدام یک از این دو نوشیدنی برای آنها بهتراست؟ از آنجا که قهوه باعث هیجان وتپش قلب می شود و به طور بالقوه‌ برای سلامتی قلب مناسب نیست؛ بنابراین پیداکردن گزینه بی اثر، بسیار مهم است. محققان می گویند: به طور دقیق نمی توان اثر هر دو نوشیدنی را بر سلامت بدن مشخص کرد.

قهوه یا چای، کدام بهتر است؟!

قهوه و چای هر دو حاوی انواع مختلفی از مواد مانند کافئین و آنتی اکسیدان هستند؛ ولی محققان به دنبال پیداکردن مواد بالقوه ضد سرطان در این مواد هستند. برخی کارشناسان می گویند که نوشیدن چای با کاهش خطرسرطان، بیماری های قلبی، بهبود وزن و یک سیستم ایمنی قوی تر  همراه است. در همین حال مطالعات دیگر، قهوه را به عنوان یک روش بالقوه برای درمان و پیشگیری از دیابت نوع ۲، بیماری های کبدی و مشکلات پارکینسون می دانند.

مطالعات دیگری نشان می دهد که نوشیدن منظم قهوه برای پیشگیری از سرطان روده بزرگ پس از درمان کمک کننده است. این مطالعه که روی۱۰۰۰۰ نفر انجام شده است، یک ارتباط قابل توجه و خطی را بین کاهش خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ وکسانی که در روز، چهارفنجان یا بیشتر قهوه می خورند را نشان می دهد. اما مشخص نیست که کدام عنصر موجود در این نوشیدنی به این نتیجه کمک می کند.

محققان می گویند که بدون شک خوردن دو یا چند فنجان از این مواد بدون هیچ نگرانی امکان پذیر است و یا حتی ممکن است مفید هم باشد. ولی کسانی که به دلیل ذائقه، علاقه ای به نوشیدن این نوشیدنی ها ندارند، با استفاده از رژیم غذایی و ورزش باید از چاقی و چیزهایی مشابه اجتناب کنند. اما سؤال دیگر درمورد نقش ژنتیک و شیوه ی زندگی و اثرات چای و قهوه وجود دارد که می توان اثر آنها را در بیماری هایی مانند سرطان و بیماری های قلبی با بیماری های مربوط به سیگار در نظر گرفت.

بدن بعضی از مردم در پردازش قهوه نسبت به بقیه متفاوت است. بنابراین این مورد خود می تواند یک امتیاز برای چای باشد که ممکن است منعکس کننده ی سالم بودن رفتارها، نسبت به مصرف آن باشد. یک متخصص غدد می گوید: که یک رژیم غذایی سالم برای سلامت قلب، مهمترین جنبه و احتمال را برای جلوگیری از بیماری قلبی شامل می شود. یک پیام تغذیه ای مناسب و تغییر ناپذیر برای سلامت قلب عبارت است از مصرف میوه و سبزیجات، غلات کامل، مرغ بدون چربی، ماهی، حبوبات، آجیل و اجتناب از چربی اشباع شده است.

محققان همچنین درمورد هر نوع نوشیدنی خیلی داغ هشدار دادند؛ زیرا خوردن آنها خطر ابتلا به سرطان مری را افزایش می دهد. طبق نظریه پژوهشگران کیفیت یک رژیم غذایی خوب همیشه حاصل جمعی از تمام مواد غذایی سالم است.

منبع: دکتر سلام

 

دیدگاه تان را بنویسید