مصرف کلسترول بالا ریسک اختلال حافظه را افزایش نمی دهد

یک مطالعه جدید از دانشگاه فنلاند شرقی نشان می دهد که مصرف نسبتا بالای کلسترول در رژیم غذایی یا خوردن هر روز یک تخم مرغ، با افزایش خطر زوال عقل و بیماری آلزایمر در ارتباط نیست.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس،  علاوه بر این، هیچ ارتباطی بین افراد حامل ژن APOE۴ که بر متابولیسم کلسترول تاثیر می گذارد و افزایش خطر ابتلا به اختلالات حافظه مشخص نشده است. وجود ژن APOE۴ در فنلاند رایج است.

سطح کلسترول بالای خون، نه تنها منجر به افزایش خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی می شود، بلکه با افزایش خطر ابتلا به اختلالات حافظه نیز در ارتباط است. در اکثر افراد، کلسترول موجود در رژیم غذایی، سطح کلسترول خون را تنها کمی تحت تاثیر قرار می دهد و بسیاری از توصیه های تغذیه ای در سراسر جهان، محدودیتی در مصرف کلسترول موجود در رژیم غذایی قرار نمی دهند.

با این حال در افراد حامل ژن  APOE۴، اثر کلسترول موجود در رژیم غذایی بر سطح کلسترول خون بیشتر قابل مشاهده است. در فنلاند، شیوع ژن APOE۴ که ارثی است، فوق العاده بالا بوده و در حدود یک سوم از جمعیت حامل این ژن هستند. ژن  APOE۴ یک عامل خطر برای بیماری های قلبی و عروقی و اختلالات حافظه تلقی می شود. با این حال، داده های پژوهش تا به حال، ارتباطی بین مصرف بالای کلسترول رژیم غذایی و خطر ابتلا به اختلالات حافظه را نشان نداده است.

این مطالعه نشان داد مصرف بالای کلسترول موجود در رژیم غذایی نه در کل جمعیت مورد مطالعه و نه در افراد حامل ژنAPOE۴  با خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر در ارتباط نیست. علاوه بر این، مصرف تخم مرغ، که یک منبع قابل  توجهی از کلسترول است، با خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری آلزایمر ارتباطی نداشت. در مقابل، مصرف تخم مرغ با نتایج بهتری در آزمایش های خاص اندازه گیری عملکرد شناختی همراه بود.

منبع: مهر

دیدگاه تان را بنویسید