خطر افزایش ابتلا به آلزایمر در کشور

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، ضمن اعلام آمار ۶۰۰ هزار نفری جمعیت مبتلا به آلزایمر در کشور، نسبت به شیب تند سالمندی و افزایش امکان ابتلا به این بیماری هشدار داد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، معصومه صالحی در خصوص آخرین آمار ابتلا به آلزایمر در ایران و جهان گفت: در حال حاضر حدود ۴۷ میلیون نفر در دنیا به این بیماری مبتلا هستند و بر اساس تخمین جهانی، ما هم در کشور حدود ۶۰۰ هزار نفر مبتلا داریم. بنابراین با توجه به روند رو به رشد سالمندی که در حال حاضر شیب تندی را تجربه می‌کند، امکان ابتلا به این بیماری در آینده بالاتر می‌رود.

وی افزود: این بیماری پیشرونده و تحلیل برنده است و علت اصلی آن هنوز در دنیا شناخته نشده است؛  به همین دلیل فقط درمان‌ کنترل کننده دارد. اگر آلزایمر در مراحل اولیه شناخته ‌شود، به درمان بهتر جواب می‌دهد و فرد زندگی با کیفیت‌تری را تجربه می‌کند.

مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، با تاکید بر ضرورت افزایش ذخایر مغزی به وسیله مطالعه، آموختن یک حرفه جدید، حفظ شعر و قرآن و زبان در سنین میانسالی،  ادامه داد: ما باید به کسانی که در معرض خطر هستند مانند میانسالان و سالمندانی که هنوز بیمار نشده‌اند، آموزش دهیم تا روش زندگی، تغذیه و تحرک خود را به درستی انتخاب کنند و از مصرف روغن‌های اشباع  و فست‌فودها دوری کنند تا شاهد کاهش ابتلا به آلزایمر باشیم.

صالحی، ژنتیک و وراثت را ۱۰ تا ۱۵ درصد در ابتلا به این بیماری موثر دانست و گفت: اگرموضوع پیشگیری از عوامل خطر رعایت نشود، ممکن است احتمال بروز بیماری افزایش یابد. این بیماری خیلی شناخته شده نیست و به دلیل اختلالات عملکردی که برای بیمار پیش می‌آید، بیشتر خانواده‌ها از رفتارهای او که برای آنها تازگی دارد، تعجب می‌کنند. تکرار کلمات به طور مداوم، سوالات تکراری و ... خانواده را دچارمشکل می‌کند و  بهداشت روانی آنها در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی در ادامه بیان کرد: به همین دلیل در انجمن آلزایمر، کلاس‌های رایگان حمایتی برگزار می‌شود تا مراقبین این بیماران در خانواده، طی چندین جلسه آموزش ببینند که چگونه به رفتارهای بیمار عکس العمل نشان دهند و او را همراهی کنند. این آموزش‌ها مدیریت زندگی بیمار را بهبود می‌بخشد و فرد مراقبت کننده نیز صدمه کمتری می‌بیند.

به گفته مدیرعامل انجمن آلزایمر ایران، عدم توانایی به یاد آوردن خاطرات نزدیک،  مشکل در انجام کارهای عادی ، ضعف بیان، گم کردن زمان و مکان، ضعف یا کاهش قضاوت، مشکل در تفکر ذهنی، جابجا گذاشتن اجسام، تغییر در حالات و رفتار، تغییر در شخصیت و از دست دادن انگیزه، نشانه‌های ابتلای فرد به بیماری آلزایمر است و در صورت مشاهده چهار مورد از این علایم، باید برای پیشگیری از پیشرفت بیماری، به متخصص مغزو اعصاب، روانپزشک یا انجمن آلزایمر مراجعه کرد.

صالحی همچنین اضافه کرد: ابتلا به برخی بیماری‌ها مانند کم کاری یا پرکاری تیروئید، سکته‌های کوچک مغزی، عمل جراحی، تومورهای مغزی و بیماری‌های عفونی شدید به خصوص افسردگی ممکن است برای فرد به صورت مقطعی فراموشی ایجاد کنند که در صورت درمان نشدن،   به آلزایمر منتهی می‌شود، اما اگر به صورت قطعی درمان شوند، فراموشی بازمی‌گردد که به دمانس برگشت پذیر معروف هستند. نتیجه ۶۰ درصد دمانس‌هایی که غیر قابل برگشت هستند، آلزایمر است که اگر زود تشخیص داده شود، به درمان بهتر جواب  می‌دهند.

دیدگاه تان را بنویسید