قیمت حج در سال 1403

رئیس سازمان حج و زیارت سهمیه و قیمت اولیه سفر حج تمتع در سال ۱۴۰۳ را اعلام کرد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، «سید عباس حسینی» با این یادآوری که ثبت‌نام حج تمتع از ۱۵ دی‌ماه آغاز می‌شود، درباره سهمیه حج ایران برای سال ۱۴۰۳ توضیح داد: تا کنون سهمیه حج ایران برای سال ۱۴۰۳ حدود ۸۲ هزار و ۵۰۰ نفر تعیین شده است که البته مکاتباتی از طریق وزارت امور خارجه با توجه به افزایش جمیعت کشور، در حال انجام است تا این سهمیه به مرز ۸۹ هزار نفر برسد.  

ایسنا نوشت؛ او با اشاره به اینکه متقاضیان حج تمتع در زمان ثبت‌نام حدود یک میلیون تومان ودیعه‌گذاری کرده بودند، درباره قیمت سفر حج واجب در سال ۱۴۰۳ گفت: محاسبه کامل درباره قیمت حج هنوز انجام نشده است، این مبلغ با توجه به نرخ ارز تخصیصی و کیفیت خدمات، به نسبت حج گذشته تغییراتی خواهد داشت و چند درصدی به قیمت حج گذشته اضافه می‌شود. ممکن است قیمتی که الان اعلام می‌کنیم کارشناسی نباشد، ولی در مرحله پیش ثبت‌نام کاروان‌ها، علی‌الحساب این مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان است تا بعد براساس نوع و کیفیت هتل، قیمت نهایی از زائران دریافت شود.

سازمان حج و زیارت هزینه اولیه حج ۱۴۰۲ را در مرحله پیش ثبت‌نام ۱۲۰ میلیون تومان اعلام کرده بود، که پس از استخراج تمام هزینه‌ها این مبلغ از حداقل ۱۰۹ میلیون تومان تا حداکثر ۱۳۹ میلیون تومان تعیین شد.

حسینی درباره کاهش مدت زمان سفر حج تمتع نیز گفت: کشور عربستان در این‌باره یک تعلیماتی دارد؛ کشورهایی که بیش از ۳۰ هزار نفر جمعیت زائر دارند ملزم هستند سفری ۳۰ روزه داشته باشند، از طرفی باید ظرفیت ناوگان هواپیمایی داخلی را درنظر گرفت. البته ما برای کاروان‌هایی که در روزهای پایانی حج اعزام می‌شوند، زمان کوتاه‌تری را درنظر گرفته‌ایم.

رئیس سازمان حج و زیارت این توضیح را اضافه کرد که کوتاه شدن زمان حج تاثیری روی هزینه این سفر ندارد.  

او همچنین تاکید کرد:‌ استطاعت شرط لازم حج تمتع است.

حسینی که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، یادآور شد: برای حج ۱۴۰۳، ودیعه‌گذاران در سه مرحله فراخوانده می‌شوند؛ نخست افرادی که تا ۲۹ اسفند ۱۳۸۵ ودیعه‌گذاری کرده‌اند، در مرحله دوم ودیعه‌گذاران حج تا ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۶ و در مرحله سوم ودیعه‌گذاران تا ۳۱ تیرماه ۱۳۸۶ فراخوانده می‌شوند.

سازمان حج و زیارت همچنین در پیش اطلاعیه ثبت‌نام حج ۱۴۰۳ اعلام کرده بود که در صورت تکمیل نشدن ظرفیت کاروان‌ها، ودیعه‌گذاران حج تمتع تا اول مردادماه به صورت روزشمار تا تکمیل ظرفیت کاروان‌ها فراخوانده خواهند شد.

 

دیدگاه تان را بنویسید