جی پلاس

دویدن جایگزین مناسبی برای داروهای ضد افسردگی است؟

دویدن فواید بسیار و متنوعی دارد از جمله تقویت پاها، تقویت مفاصل آنها، تقویت سیستم ایمنی، مبارزه با بیماری های قلبی و عروقی، کاهش فشار خون، کاهش سطح کلسترول بد، سوزاندن کالری و افزایش گردش خون؛ اما دانشمندان همچنین دریافته اند که نقش موثری در درمان اضطراب و افسردگی دارد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از مجله سلامتی: نتایج تحقیقات جدید نشان داد که دویدن ممکن است در درمان افسردگی یا اضطراب اثربخشی مشابه داروهای ضد افسردگی داشته باشد. اما کارشناسان می گویند این راه حل ممکن است برای همه آسان نباشد.

به دلیل شیوع افسردگی و اضطراب و پیامدهای آنها بر سلامت، محققان آمستردام تحقیقاتی را در مورد بهترین روش کاهش اثرات آنها و اینکه آیا داروهای ضد افسردگی یا مداخلات سبک زندگی تأثیرات متفاوتی بر سلامت روان و همچنین جنبه‌های خاصی از سلامت جسمی دارند، انجام دادند.

یک بیانیه مطبوعاتی در مورد مطالعه ارائه شده در 6 اکتبر، در کنفرانس سالانه کالج اروپایی نوروسایکوفارماکولوژی، بیان کرد که این تحقیق اولین تحقیق در نوع خود است که اثرات داروهای ضد افسردگی را با تمرینات دویدن بر اضطراب، افسردگی و سلامت عمومی مقایسه می کند.

گفتنی است که این مطالعه در اوایل سال جاری در مجله اختلالات عاطفی منتشر شد.

برندا پنینکس، پروفسور اپیدمیولوژی روانپزشکی در دانشگاه Vrije در آمستردام، هلند، در بیانیه‌ای مطبوعاتی گفت: ضدافسردگی‌ها عموماً بی‌خطر و مؤثر هستند. آن‌ها می توانند برای اکثر مردم مفید باشند. ما می‌دانیم که درمان نکردن افسردگی منجر به نتایج بدتر می شود، بنابراین داروهای ضد افسردگی گزینه خوبی هستند. با این حال، به طور کلی، ما باید زرادخانه درمانی خود را گسترش دهیم، زیرا همه بیماران به داروهای ضد افسردگی پاسخ نمی دهند یا نمی خواهند مصرف کنند.

محققان اثرات دویدن درمانی در مقابل مصرف یک داروی ضد افسردگی را بر 141 بیمار مبتلا به افسردگی، اختلال اضطراب یا هر دو مورد مطالعه قرار دادند.

در طول یک کارآزمایی 16 هفته ای، اعضای گروه ضد افسردگی داروهای خود را مصرف کردند، در حالی که اعضای گروه آهسته دویدن قصد داشتند دو تا سه جلسه 45 دقیقه ای دویدن در هفته انجام دهند.

این مطالعه نشان داد که پس از دوره آزمایشی، حدود 44 درصد از هر دو گروه بهبودهایی را در علائم افسردگی یا اضطراب مشاهده کردند، که نشان داد دارو و دویدن به یک اندازه مؤثر بودند. گروه دویدن همچنین شاهد بهبود در وزن، اندازه کمر، فشار خون و سلامت قلب بودند.

کارمل چوی، روانشناس بالینی و استادیار دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، که در این تحقیق شرکت نداشت، می‌گوید: ما مدت‌ها بر این باور بوده‌ایم که ورزش کمکی به درمان‌های رسمی‌تری مانند روان‌درمانی یا دارو درمانی است.

چوی توضیح داد: ما می بینیم که در برخی موارد، ورزش ممکن است به اندازه داروهای ضد افسردگی مفید باشد، با عوارض جانبی کمتر و مزایای سلامت جسمانی بیشتری همراه باشد.

او افزود که این سوال که ورزش یا دارو برای درمان افسردگی یا اضطراب بهتر است، همچنان باز است و به عوامل متعددی بستگی دارد.

کارشناسان گفتند که بهترین گزینه درمانی تا حدی به ادراکات یا ترجیحات شخصی از جمله انگیزه فرد برای ورزش یا نگرانی در مورد عوارض جانبی احتمالی دارو بستگی دارد.

فیلیپه بارتو شوچ، استادیار روانپزشکی و سلامت روان در دانشگاه فدرال سانتا ماریا در برزیل نیز در این باره توضیح داد: به طور کلی، هیچ دلیلی وجود ندارد که از بیماران بخواهیم تنها یکی از این مداخلات را انتخاب کنند، در حالی که هیچ تعاملی بین آنها وجود ندارد. که در مطالعه شرکت نداشت.

وی ادامه داد: مصرف قرص و ورزش خطر اضافی ندارد، یکی دیگری را حذف نمی کند، البته فرد مبتلا به افسردگی می تواند هر دو را بدون هیچ آسیبی تحمل کند.

پارکو سیو، استادیار حرکت شناسی در دانشگاه هنگ کنگ، که در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: در نتیجه، اطلاعات کمی در مورد درمان افسردگی اساسی با ورزش وجود دارد. برای افراد مبتلا به افسردگی شدید، معمولاً ورزش به تنهایی کافی نیست.

یک محقق استرالیایی هم اظهار داشت: افسردگی شدید معمولاً شامل علائم شدیدی مانند غم و اندوه عمیق، ناامیدی مداوم، افکار خودکشی یا ناتوانی در انجام کارهای روزانه است. وی افزود: افسردگی شدید اغلب به ترکیبی از درمان ها و نظارت دقیق پزشکی نیاز دارد.

دیدگاه تان را بنویسید