جی پلاس

چطور هوای خانه را در پاییز سالم نگه داریم؟

همان فعالیت‌هایی که در طول پاییز برای ما آرامش ایجاد می‌کنند، می‌توانند به طور ناخواسته کیفیت هوایی که ما در خانه تنفس می‌کنیم را خطرناک کنند! پس چطور هوای خانه را در پاییز سالم نگه داریم؟

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس به نقل از Purpleair: وقتی شاخ و برگ های پر از رنگ پاییزی، فضای باز خارج از خانه را رنگ آمیزی می کنند، جذابیت گذراندن زمان بیشتر در داخل دنج خانه غیر قابل مقاومت می شود!

پاییز ما را دعوت می‌کند تا در گرمای خانه‌هایمان لانه بزنیم، در حالی که جوراب‌های تیره به پا می‌کنیم و از عطر سیب لذت می‌بریم.

با این حال، زیر این تصویر عالی پاییزی یک خطر بالقوه نهفته است که اغلب مورد توجه قرار نمی گیرد: کیفیت هوای داخل خانه! همان فعالیت‌هایی که در طول پاییز برای ما آرامش ایجاد می‌کنند، می‌توانند به طور ناخواسته کیفیت هوایی که ما در خانه تنفس می‌کنیم را خطرناک کنند. پس چطور هوای خانه را در پاییز سالم نگه داریم ؟

امروز، عاملان پنهانی که بر کیفیت هوا در پاییز تأثیر می‌گذارند و کارهایی که می‌توانید برای کاهش آلودگی هوا و بهبود کیفیت هوای داخل خانه انجام دهید را بررسی خواهیم کرد.

دلایل افزایش آلودگی هوای خانه

فعالیت های پاییزی زیادی وجود دارد که باعث آلودگی هوا می شود. در اینجا برخی از دلایل اصلی آلودگی محیط داخلی که بر کیفیت هوای پاییز تأثیر می گذارد را مرور می کنیم:

سوزاندن شمع: بسیاری از مردم از روشن کردن شمع های معطر در پاییز لذت می برند، اما این شمع ها می توانند مواد شیمیایی مضر و ذرات معطر را در هوا آزاد کنند.

استفاده از شومینه های چوب سوز: در حالی که گرما و محیط یک آتش دنج می تواند دلگرم کننده باشد، سوزاندن چوب می تواند آلاینده ها را آزاد کند.

آشپزی طولانی با شعله های زیاد: پاییز فصلی برای آشپزی دلچسب است و استفاده بیش از حد از اجاق گاز می تواند دی اکسید نیتروژن و سایر آلاینده ها را در هوای داخل خانه منتشر کند.

بی توجهی به حفظ تهویه مطبوع: با سرد شدن هوا، مردم شروع به استفاده بیشتر از سیستم های گرمایشی خود می کنند. بی توجهی به حفظ تهویه منظم می تواند منجر به گردش گرد و غبار، کپک و سایر مواد حساسیت زا شود.

گردش هوای ضعیف: بسته نگه داشتن پنجره ها گردش هوا را کاهش می دهد، بنابراین هوای تازه کمتری در فضای باز در خانه دریافت می کنید.

سطوح بالای رطوبت داخلی: با کاهش دما، توانایی هوا برای حفظ رطوبت کاهش می‌یابد که منجر به کاهش سطح رطوبت داخلی می‌شود. این شرایط بسیاری از افراد را وادار می کند که از یک مرطوب کننده داخلی برای تنظیم سطح رطوبت نسبی استفاده کنند، اما انجام این کار می تواند شانس ایجاد کپک و افزایش سطح ذرات معلق را افزایش دهد.

پروژه های نوسازی خانه: برخی از مالکان خانه، از آب و هوای خنک تر برای انجام پروژه های بازسازی خانه استفاده می کنند. با این حال، سنباده زدن، رنگ آمیزی و استفاده از مواد ساختمانی خاص می تواند ذرات معلق شیمیایی را در هوا آزاد کند.

چطور هوای خانه را در پاییز سالم نگه داریم ؟

بهبود کیفیت هوای داخل خانه در پاییز برای سلامت و تندرستی شما ضروری است. چند نکته برای اینکه بدانیم چطور هوای خانه را در پاییز سالم نگه داریم ، ذکر می شود:

نظارت بر کیفیت هوا را شروع کنید: کیفیت هوای داخل خانه را ارزیابی کنید. مانیتورهایی هستند که این تغییرات را ردیابی می‌کنند. اگر مانیتور افزایش ناگهانی آلاینده ها را تشخیص دهد، می توانید فوراً تهویه را تنظیم کنید یا تصفیه کننده های هوا را فعال کنید. علاوه بر نظارت بر کیفیت هوای خانه، نظارت بر کیفیت هوای بیرون در منطقه شما نیز می تواند مفید باشد. نظارت بر کیفیت هوای خارج از منزل از طریق یک مانیتور کیفیت هوای مسکونی یا نقشه برخط کیفیت هوا می تواند به شما در تصمیم گیری آگاهانه در مورد حفاظت از کیفیت هوای داخل خانه کمک کند.

بهبود تهویه و رطوبت: از تهویه مناسب با باز کردن پنجره ها و درها در زمانی که هوا اجازه می دهد و کیفیت هوای بیرون خوب است، اطمینان حاصل کنید. هوای تازه در فضای باز می تواند به رقیق شدن آلاینده های داخل خانه و بهبود تبادل هوا کمک کند. همچنین می توانید از هواکش و فن های حمام و هودهای آشپزخانه برای حذف رطوبت و آلاینده های هوا استفاده کنید.

در نهایت، شکاف‌ها ، از جمله شکاف‌های پنجره‌ها و درها را به‌درستی ببندید تا از ورود آلاینده‌های فضای باز به خانه‌تان جلوگیری کنید. عایق مناسب به تنظیم دما و رطوبت داخل خانه کمک می کند.

روی دستگاه های تصفیه هوا سرمایه گذاری کنید: در مرحله بعد، استفاده از تصفیه کننده های هوا مجهز به فیلتر کربن فعال را برای حذف ذرات معلق در هوا، آلرژن ها و بوها در نظر بگیرید. یک تصفیه‌کننده با اندازه مناسب برای اتاقی که قصد استفاده از آن را دارید انتخاب کنید. هنگام استفاده از مرطوب‌کننده‌ها و رطوبت‌گیرها برای حفظ سطح رطوبت داخلی، معمولاً پیشنهاد می‌شود که در محدوده توصیه‌شده بین 30 تا 50 درصد تصفیه بمانید.

تمیز کردن را به طور منظم شروع کنید: برای از بین بردن آلرژن ها، حشرات گرد و غبار و شوره حیوانات خانگی، به طور مرتب خانه خود را گردگیری کنید، جاروبرقی بکشید و پاک کنید. همچنین می توانید از محصولات پاک کننده طبیعی و غیرسمی برای کاهش انتشار مواد شیمیایی مضر استفاده کنید. بسیاری از محصولات تمیزکننده تجاری حاوی VOC (ایزوپروپانول یا ایزوپروپیل الکل و ترکیبات دارای اتانول) هستند که می توانند بر کیفیت هوا تأثیر منفی بگذارند.

همچنین باید برای تمیزکردن و بازرسی سیستم های گرمایشی و سرمایشی خود، تعمیر و نگهداری حرفه ای را برنامه ریزی کنید. فیلترها و مجاری کثیف یا گرفتگیها می توانند آلاینده ها و آلرژن ها را در خود جای دهند، بنابراین فیلترها را مرتباً تعویض کنید.

از فعالیت های آلوده کننده خودداری کنید: در آخر توصیه می کنیم از استفاده از شمع های معطر، خوشبو کننده های هوا و اسپری های اتاق حاوی عطرهای مصنوعی خودداری کنید. این محصولات می توانند VOC ها(ایزوپروپانول یا ایزوپروپیل الکل و ترکیبات دارای اتانول)  و مواد تحریک کننده را در هوا آزاد کنند. هنگام رنگ آمیزی ساختمان و یا استفاده از وسایلی که شامل محصولات حاوی VOC هستند، از تهویه مناسب محیط مطمئن شوید، در صورت لزوم از ماسک تنفسی استفاده کنید و صبر کنید تا از حجم این مواد در محیط کاسته شود.

با پیروی از این نکات و استفاده از یک مانیتور کیفیت هوا برای مطلع ماندن، می توانید به طور موثر کیفیت هوای داخل خانه را در طول پاییز و در طول سال بهبود و حفظ کنید.

 

 

دیدگاه تان را بنویسید