فوت و فن پخت نخود و راز خوشمزگی آن

فوت و فن پخت نخود و راز خوشمزگی نخود و فوت های کوزه گری پختن نخود را در این مطلب به شما آموزش می دهیم.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس؛ پخت حبوبات مانند نخود، لوبیا، عدس و ماش به دلیل ارزش غذایی بالا و مزه خوبی که دارند، اهمیت زیادی دارد و درست پختن آنها بسیار مهم است. در ادامه، به برخی نکات مهم در پخت حبوبات اشاره می‌کنیم:

برای پخت حبوبات، از آب جوش استفاده کنید؛ زیرا آب جوش در کمترین زمان ممکن حبوبات را پخته و ظرفیت جذب آنها را بیشتر می‌کند.

قبل از پخت حبوبات، آنها را شسته و حداقل چند ساعت در آب خیسانده و نیم‌پز کنید. این کار زمان پخت حبوبات را کوتاه‌تر می‌کند و از مقدار بیشتری مواد مغذی بهره‌مند می‌شوید.

همچنین، پیش از پخت حبوبات، آنها را در آب نمکین قرار دهید تا به طور کامل آب بگیرند.

برای پخت حبوبات، از قابلمه یا دیگی با بسته‌ی درشت استفاده کنید تا حبوبات به آسانی درون آن جا بگیرند و در طول پخت به خوبی مخلوط شوند.

از آتش ملایم برای پخت حبوبات استفاده کنید تا از سوختن آنها جلوگیری شود.

حبوبات خوب پخته شده، نرم و روان بوده و مهم نیست که آیا پوست حبوبات در حین پخت جدا شده است یا خیر.

برای افزایش مزه و عطر حبوبات، هنگام پخت از ادویه‌های مختلفی مانند زردچوبه، زنجبیل، دارچین و … استفاده کنید.

طرز پخت سریع نخود

به منظور پخت سریع‌تر حبوبات مانند لوبیا و نخود، می‌توانید از روش خیساندن استفاده کنید. برای این کار، حبوبات را حداقل چند ساعت قبل از پخت در آب خیس کنید تا زمان پخت آن‌ها کاهش یابد. همچنین، حتماً حبوبات را چندین بار با آب تمیز بشویید و پس از آن آب را تعویض نمایید تا حجم حبوبات کاهش یابد.

اگر امکان ندارید حبوبات را برای مدت طولانی خیس کنید، می‌توانید از روش جوشاندن سریع استفاده کنید. برای این کار، حبوبات را در آب جوش قرار دهید و پس از جوش آمدن آن‌ها، به مدت یک ساعت در آب گرم نگه دارید تا خوب خیس شوند. سپس حبوبات را از آب خارج کرده و در قابلمه قرار دهید. همچنین، قبل از افزودن آب جوش به حبوبات، حتماً قابلمه را از روی حرارت بردارید تا جوش آب از طریق حبوبات عبور کند و زمان پخت حبوبات کاهش یابد. هیچ‌گاه آب سرد بر روی حبوبات ریخته نشود، زیرا با این کار زمان پخت حبوبات افزایش می‌یابد.

مدت زمان خیساندن نخود چقدر می باشد؟

بهترین روش خیس کردن نخود این است که حدود ۸ تا ۱۰ ساعت برای خیس کردن آن در نظر بگیرید. همچنین، می‌توانید حدود ۶۰ تا ۹۰ دقیقه را برای پخت نخود در نظر بگیرید.

چگونه نفخ نخود را از بین ببریم ؟

قبل از پخت نخود، آنها را بین ۸ تا ۴۸ ساعت در آب گرم خیس کنید و هر ۲ ساعت یک‌بار آب حبوبات خیس‌شده را تعویض کنید. نخود خیس‌شده را در دستمال نخی بریزید و کمی مالش دهید تا پوست آنها جدا شود. این کار باعث کاهش نفخ حبوبات می‌شود.

حین پخت، به نخود خود هویج، پیاز، رزماری و کرفس اضافه کنید و از ادویه‌هایی مثل زیره، زنجبیل و دارچین با طبع گرم و خشک یا مقداری نعناع خشک استفاده کنید.

حبوبات را حداقل ۸ تا ۱۰ ساعت جوشانید.

از هم‌زمان مصرف نخود با دیگر غذاهایی که نفخ ایجاد می‌کنند مثل سیب‌زمینی پخته خودداری کنید.

۲ تا ۳ ساعت قبل از مصرف حبوبات، از مصرف میوه پرهیز کنید زیرا میوه‌ها به طور طبیعی نفخ ایجاد می‌کنند و مصرف نخود بلافاصله بعد از مصرف میوه می‌تواند نفخ را تشدید کند.

مواد مورد نیاز برای شوربا نخود آب

نخود ۴۰۰ گرم

پیاز متوسط ۳ عدد

روغن ۷۵ گرم

آرد گندم سبوسدار ۱ قاشق غذا خوری

نمک به مقدار لازم

فلفل قلمی خشک قرمز ۲-۳ عدد

زردچوبه ۱ قاشق غذا خوری سرپر

پودر لیمو عمانی به مقدار لازم

آب ۴ لیوان

آموزش پخت شوربا نخود آب

نخود را از شب قبل در آب خیس می‌کنیم. اگر برای وعده‌های غذایی نهار یا عصر می‌خواهید استفاده کنید، باید چند بار آب آن را تعویض کنید.

پیازها را به صورت ریز خرد می‌کنیم (ترجیحاً از رنده ریز استفاده می‌کنم) و در قابلمه ریخته و روغن اضافه می‌کنیم تا سرخ شوند و رنگ طلایی بگیرند.

سپس نخود‌ها را از آبکشی کرده و به پیاز داغ اضافه می‌کنیم و کمی تفت می‌دهیم. سپس زردچوبه، فلفل قلمی سرخ و پودر لیمو عمانی به مقدار کافی و ۴ لیوان آب را اضافه می‌کنیم.

نمک را در مرحله آخر اضافه می‌کنیم. سپس شعله گاز را کم می‌کنیم و با حرارت ملایم نخود‌ها را می‌پزیم. در آخر، آرد را در نصف استکان آب سرد مخلوط به نخود اضافه می‌کنیم.

سپس نمک را اضافه کرده و بعد از چند بار جوش خوردن، شعله گاز را خاموش می‌کنیم. این غذا را در ظرف می‌ریزیم و می‌توانید همراه با آبغوره یا سرکه یاسر یا لیمو میل کنید.

 

دیدگاه تان را بنویسید