مهمترین علل کاهش شنوایی در نوزادان و شیرخواران

فوق تخصص گوش و حلق وبینی تاکید کرد: خانواده ها و خصوصا مادران باید توجه خاصی به واکنش فرزندان خود به صدا داشته باشند و با شک به هرگونه کاهش شنوایی سریعاً به پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مراجعه نمایند .

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، دکتر علیرضا رضایی عنوان کرد: کاهش شنوایی یکی از مهمترین معلولیتهای عضوی است که نسبتا شایع می‌باشد و جالب اینست که میزان قابل توجهی از این موارد قابل پیشگیری می‌باشند.

بهداشت نیوز نوشت؛ عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه با بیان اینکه کاهش شنوایی در سنین مختلف میتواند علل متفاوتی داشته باشد گفت: مهمترین علل کاهش شنوایی در نوزادان و شیرخواران عفونت و علل مادرزادی می‌باشد و شناسایی به موقع آن خصوصا در سن شیرخوارگی دارای اهمیت زیادی می‌باشد.

دکتر رضایی عنوان کرد: چون در این سن شیرخوار قادر به بیان مشکل خود نیست لذا موضوع از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا با مراجعه به موقع به پزشک می‌توانند از عوارض و معلولیتهای آن پیشگیری کنند .

به گفته وی خوشبختانه در سالهای اخیر وزارت بهداشت با همکاری سازمان بهزیستی طرح غربالگری نوزادان را به اجرا گذاشته که کمک نسبتا خوبی به تشخیص زودرس بیماری نموده اما با توجه به اینکه این طرح نمی‌تواند صددرصد موارد را تشخیص دهد و به اصطلاح علمی ما مثبت و منفی کاذب هم دارد , لذا این چیزی از مسیولیت خانواده ها کم نمی‌کند و خانواده ها دقت کنند که عدم واکنش کودکان خود را به صدا ، به حساب بازی گوشی آنها نگذارند .

دکتر رضایی افزود: تعداد زیادی از این بچه ها ناشنوا نیستند بلکه کم شنوا هستند و اگر به موقع تشخیص داده شوند از معلولیت و مشکلات گفتاری و ذهنی آنها پیشگیری شده است .

 

دیدگاه تان را بنویسید