تغذیه مناسب برای تقویت باروری

هم کسانی که می‌خواهند باردار شوند و هم کسانی که می‌خواهند سلامت باروری خودشان را ارتقا بدهند، باید به این نکته مهم توجه داشته باشند که تغذیه می‌تواند تفاوت‌های اساسی در زمینه باروری ایجاد کند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، درواقع، تغذیه کامل و سالم، یکی از عوامل کلیدی در باروری زنان محسوب می‌شود درحالی که حفظ وزن در محدوده سالم نیز موفقیت در باروری را افزایش می‌دهد. در این مطلب با مهم‌ترین ویتامین‌ها برای تقویت باروری در خانم‌ها و همچنین مهم‌ترین تغییرات تغذیه‌ای برای آنها آشنا خواهیم شد.

سلامت نیوز نوشت؛ احتمالا شما هم نکاتی را درباره رژیم غذایی در دوران بارداری و پس از دوران بارداری شنیده‌اید اما بسیار مهم است که قبل از بارداری هم به تغذیه سالم و استاندارد توجه کنیم. دریافت منظم بعضی از ویتامین‌ها و ترکیبات مغذی در فاصله 3 ماه پیش از اقدام برای بارداری، نقش مهمی در موفقیت باروری دارد که عبارتند از: 

اسید فولیک: این ماده مغذی برای پیشگیری از نقایص مغزی و مشکلات نخاعی در جنین ضروری است. 

کلسیم: این ماده معدنی به تقویت استخوان‌ها و دندان‌ها کمک می‌کند درحالی که هم برای مادر و هم برای جنین مهم است. 

آهن: آهن یکی از مهم‌ترین ترکیبات برای شکل‌گیری خون و سلول‌های عضلانی برای مادر و جنین است. 

امگا-3: اسیدهای چرب امگا-3 به رشد و تکامل مغز در جنین کمک می‌کنند. 

ویتامین D: این ویتامین در اواخر دوران بارداری نقش بسیار مهمی دارد. 

 جدای از این ویتامین‌ها، پیروی از یک رژیم غذایی متعادل، سالم و استاندارد بسیار مهم است. داشتن اضافه‌وزن یا ابتلا به کمبودهای تغذیه‌ای می‌تواند پیامدهای منفی‌ای برای شکل‌گیری تخمک و نتایج نهایی بارداری داشته باشد. یک رژیم غذایی ناسالم می‌تواند میکروبیوم را مختل کند و باعث شکل‌گیری التهاب مزمن درجه ‌پایین شود که با چندین مورد از بیماری‌های مرتبط با باروری ارتباط دارد. مهم‌ترین تغییرات ضروری به‌منظور تقویت نتایج باروری هم شامل موارد زیر هستند.

1. کاهش اساسی یا حذف چربی‌های ترانس از رژیم غذایی 

چربی‌های ترانس در انواع مواد غذایی بسته‌بندی‌شده و فراوری‌شده یافت می‌شوند. این چربی‌های مضر، مقاومت به انسولین را افزایش می‌دهند که با عدم تعادل در وضعیت هورمون‌ها مرتبط است. بنابراین، باید اسیدهای چرب غیراشباع تک‌زنجیره‌ای مثل روغن زیتون را به منبع اصلی دریافت چربی‌ها تبدیل کنید. چربی‌های گرفته‌شده از منابع گیاهی مثل مغزدانه‌های خام، آووکادو و روغن دانه انگور هم خواص ضدالتهابی دارند و باید در رژیم غذایی مناسب برای باروری جای بگیرند. 

2. کربوهیدرات‌های ساده را کنار بگذارید 

کربوهیدرات‌های ساده مثل مواد غذایی فراوری‌شده، شیرینی‌ها، دسرها، نوشابه‌های گازدار، آبمیوه‌های صنعتی، برنج، سیب‌زمینی و... باعث انتشار سریع قند در جریان خون می‌شوند درحالی که چنین اتفاقی در دوران تلاش برای باروری به‌هیچ‌وجه خوب نیست. بنابراین، حتما کربوهیدرات‌های پیچیده مثل انواع حبوبات، سبزیجات، میوه‌ها و غلات سبوس‌دار را به رژیم غذایی­تان اضافه کنید زیرا این مواد غذایی سرعت انتشار قند در جریان خون را کاهش می‌دهند.

3. رژیم غذایی سرشار از پروتئین داشته باشید 

رژیم غذایی سرشار از پروتئین‌های باکیفیت در دوران تلاش برای باروری بسیار مهم است. بهترین منابع پروتئینی برای این دوران عبارتند از مغزدانه‌های خام، عدس، ماهی، تخم‌مرغ، مرغ بدون چربی، گوشت قرمز بدون چربی. 

4. غذاهای دریایی را فراموش نکنید 

ماهی‌های چرب مثل سالمون، قزل‌آلا و ساردین در گروه بهترین منابع برای دریافت اسیدهای چرب امگا-3 قرار می‌گیرند و به‌طور خاص حاوی ترکیب مهمی با نام DHA هستند. این ماده مهم که نوعی امگا-3 محسوب می‌شود، نقش مهمی در تقویت باروری نیز دارد. 

 

دیدگاه تان را بنویسید