اقدامات مهم برای درمان اسهال کودکان

اسهال حاد یکی از شایع ترین مشکلات گوارشی شیرخواران و کودکان است که اغلب به دلیل عفونت های ویروسی و باکتریایی رخ می دهد و در تمام فصول دیده می شود.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس، این بیماری از طریق آب و غذای آلوده یا تماس با شخص بیمار می‌تواند انتقال پیدا کند و ویروس باعث التهاب، تحریک و تورم دستگاه گوارش می ‌شود. در نتیجه کودک دچار اسهال آبکی، استفراغ و تب خفیف هستند، اما در بعضی موارد ممکن است اسهال همراه با دفع خون باشد.

بهداشت نیوز نوشت؛ مهم ترین اقدامات درمانی برای درمان اسهال در کودکان:

۱-     مصرف محلولORS به مقدار کافی تا زمان قطع اسهال

۲-     ادامه تغذیه کودک با شیر مادر یا شیر مصنوعی(خشک) با دفعات بیشتر

۳-      در این نوع اسهال ها نیازی به قطع شیر مصنوعی(خشک) و شروع شیر بدون لاکتوز یا ضد آلرژی وجود ندارد.

۴-      تجویز روی(زینک) به مدت دو هفته

۵-     در شیرخواران بزرگتر از ۶ ماه علاوه بر شیر، از غذاهای حاوی برنج گوشت و سبزی ها، همچنین غذاهایی مانند کته، چلو و پلو همراه با ماست استفاده شود.

۶-      در دوران اسهال کودک بهتر است از مایعات خیلی شیرین مانند آب میوه، آب هویج، نوشابه و شربت (به لیمو و آبلیمو) استفاده نشود.

۷-     در مواردی که اسهال با خون همراه است، باید برای شروع آنتی بیوتیک به پزشک مراجعه شود.

۸-     در صورتی که با وجود اقدامات درمانی و بعد ازگذشت یک هفته از شروع بیماری، بهبودی حاصل نشود و اسهال همچنان باقی ماند، باید به پزشک مراجعه شود.

۹-     در مواردی که شیرخوار بی قرار یا بی حال باشد یا قادر به مکیدن شیر و نوشیدن مایعات نباشد، باید هر چه زودتر به پزشک یا به بیمارستان ارجاع داده شود.

 دکتر «محمود حقیقت»، پزشک فوق تخصص دستگاه گوارش و کبد کودکان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز

 

دیدگاه تان را بنویسید