آبشار ارتکند، طبیعت باورنکردنی مشهد + تصاویر

در ایران مناطق، شهرستان‌ها، آبشارها، روستاها و مناظر چشم نوازی وجود دارد که گردشگران بسیاری را جذب خود می‌کند، یکی از این مناطق فوق العاده زیبا، روستا و آبشار کم نظیر ارتکند واقع در شهرستان کلات نادر استان خراسان رضوی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش سرویس سبک زندگی جی پلاس، روستایی که هنوز معماری شهر در آنجا چندان رخنه نکرده و با پیاده‌روی در روستا می‌توان بوی پخت نان محلی تازه را حس کرد.

 

این روستا همانطور که گفته شد، در حدود ۱۱۰ کیلومتری شمال مشهد را استان خراسان رضوی و پس از طی کردن مسافتی در حدود پانزده کیلومتر در مسیری فرعی، واقع شده است. روستاى ارتکند مجموعه‌اى از کوه و رودخانه و جنگل و آبشار است که طبیعت چشم نواز آن سالانه هزاران نفر را به سوى خود مى‌خواند، این روستا آب و هوای خشکی دارد و کوه‌های تک خانه در ۸ کیلومتری غرب و سرشاو در ۳ کیلومتری شمال شرق این آبادی واقع شده‌اند.

آبشار ارتکند مشهد

در مسیر دره پس از گذشتن از چند مرکز پرورش ماهی، باغ‌ها و شالیزار‌ها، به روستای کوچک ارتکند در فاصله ۵ کیلومتری سررود می‌رسیم که ارتفاع آن از سطح دریا ۱۴۸۰ متر است. رود ارتکند که از کوه‌های هزارمسجد سرچشمه می‌گیرد از کنار این آبادی می گذرد و به سمت آبشار که پیش می رویم، مسیر دره‌ی اصلی با شیب تند و عمق زیاد، خود را تا گذرگاه قله قره داغ (بلندترین ارتفاع منطقه) بالا می‌کشد و ارتفاع قله تا کف دره به حدود ۱۰۰۰ متر می‌رسد که این دره به صورت چین‌دار، صخره‌ای، مرتفع، و با درختان منفرد اورس خودنمایی می‌کند.

آبشار ارتکند مشهد

در ادامه‌ی مسیر پس از طی ۵ کیلومتر، به تفرجگاهی به نام (اردوگاه حضرت مهدی) می‌رسیم که در سمت چپ آن، دره‌ی آبشارخانه‌ی زو و در سمت راست آن، دره‌ی درخت بی‌بی (کال قره داغ) قرار دارد به طوری که مسیر اصلی، از سمت چپ از میان رودخانه و درختان به سمت آبشار ارتکند پیش می‌رود که در ابتدای این مسیر دره با عرض کم و درختان انبوه مشاهده می شود تا اینکه راه از مسیری سنگی و پر آب ادامه پیدا می‌کند و در نهایت به منطقه‌ای باز می‌رسد که خانه‌ی زو نامیده می‌شود و معمولاً دراین منطقه علفزارهای بلند و پوشش پراکنده درختان اورس دیده می‌شود که در فصول بهار و تابستان مورد استفاده‌ی گوسفند داران قرار می‌گیرد.

آبشار ارتکند مشهد

در ادامه‌ی مسیر، پس از طی یک سربالایی، دوباره دره باریک شده و در سمت راست آن، تونلی پر آب، همراه با آبشاری کوچک اما زیبا به چشم می‌خورد، سپس از سمت چپ قسمت انتهایی مسیر را ادامه می دهیم و پس از یک درگیری مختصر با سنگ به مسیری باریک با دیواره های سنگی بلند واقع در دو طرف آبشار می‌رسیم، آبشار اول به شکل کلاهک بوده و دیواره های سنگی بسیار زیبا و پوشیده از آب آن را احاطه کرده‌اند و در انتهای غاری ۱۰ متری واقع شده است. برای ادامه دادن مسیر و رسیدن به آبشار بعدی باید با فنون اولیه سنگ نوردی آشنا بوده و با استفاده از ریشه‌ی قطور درختان از کنار آن بالا رفت.

آبشار ارتکند مشهد

آبشار دوم که بلندتر و در حدود ۳۵ متر می‌باشد، در انتهای دره‌ای باریک وجود دارد، در کنار این آبشار از طریق مسیر رول کوبی شده و یا تنوره‌ی کنار آن، می‌توان به بالای آبشار و بکرترین منطقه‌ی آن رسید که البته کار هر کسی نیست و رسیدن به آنجا نیازمند مهارت وتوان بدنی بالا است. زمان طی شده از اردوگاه تا محل آبشار یک ساعت و ۴۰ دقیقه می باشد و مسیر برگشت از آبشار همان مسیر طی شده در رفت بوده که طبعاً در زمان کمتری و در حدود یک ساعت طی می‌شود.

آبشار ارتکند مشهد

آبشار ارتکند مشهد

آبشار ارتکند مشهد

آبشار ارتکند مشهد

آبشار ارتکند مشهد

 

دیدگاه تان را بنویسید