دغدغه‌ها و نگرانی‌های امام خمینی‌ـ۱۴

تخلف قاضی اصل اسلام را مشوه می کند

امام خمینی نگرانی خود را نسبت به مساله قضاوت اینگونه بیان کرده اند: قاضى امروز مسئول حیثیت اسلام است؛ مسئول حیثیت جمهورى اسلام است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که با قرار گرفتن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

از دیگر دغدغه هایی که امام به آن می پرداختند و بسیار مهم و زیربنایی است، بحث قاضی و قضاوت آنان در نظام جمهوری اسلامی است که امام در سخنرانی های مختلف به آن پرداخته و نکاتی را گوشزد کرده اند. از جمله در سخنرانی که در جمع روحانیون آذربایجان شرقی و غربی در تاریخ بیستم و یکم اردیبهشت ماه 60 داشتند به این موضوع مهم اشاره کرده و فرمودند:

«عرض من به قضات این است که توجه کنند به اینکه اگر با کوشش آنها مسئله قضاوت حل نشود، تا آخر، قضیه قضاوت به زمین خواهد ماند. کوشش کنند که اولًا علما و اشخاص دانشمند را معرفى کنند و ثانیاً آنها که متصدى امور قضایى هستند، توجه کنند به اینکه مسئله بسیار مشکل و مهمى و پر مسئولیتى بر عهده آنهاست. حتى مسئولیت قضیه قضا از همه مسئولیتهایى که در یک کشور هست بالاتر است؛ براى اینکه قاضیان، متصدى امورى هستند که جان مردم، مال مردم، نوامیس مردم، در گرو کارهاى آنها و قضاوت آنهاست. و القَاضِى عَلى‌ شَفِیرِ جَهَنَّم. باید توجه کنند که- خداى نخواسته- جانى به واسطه فتواى آنها و یا قضاوت آنها بدون مجوز شرعى از بین نرود، مالى از بین نرود، حیثیتى، آبرویى از بین نرود که بسیار اهمیت دارد این مطلب و امروز اهمیتش بیشتر از سابق است. سابق قضیه این نبود که اگر قاضى تخلف مى‌ کرد، اصل اسلام را مشوّه کند.

امروز قلمهایى هست که چنانچه یک قاضى یا چند قاضى و لو اشتباهاً یک کارى انجام بدهد، یا- خداى نخواسته- عمداً انجام بدهد، این را پاى روحانیت حساب مى‌ کنند و پاى جمهورى اسلامى حساب مى ‌کنند و بالاخره پاى اسلام حساب مى ‌کنند و لهذا، قاضى امروز مسئول حیثیت اسلام است؛ مسئول حیثیت جمهورى اسلام است و مثل قضاتِ در طول تاریخ نیست که فقط مسئول باشد نسبت به آن قضاوتى که در مورد شخصى مى ‌کرد. امروز قضاوت علاوه بر آن بعدى که همیشه داشته است، یک بعد خاصى دارد و آن بعد خاص آن چیزى است که بر مى ‌خورد به حیثیت اسلام. اگر چند قاضى در چند محل اشتباه بکنند، یا بعضى از آنها مثلًا- خداى نخواسته- عمداً یک کارى را انجام بدهند، این اسباب این مى ‌شود که قلمهایى که مى ‌خواهند این جمهورى اسلامى را از بین ببرند یکى را چند و چند را صدها جلوه مى ‌دهند و با قلمهاى خودشان به اصل جمهورى اسلامى و به اسلام حمله مى ‌کنند.»

 

     صحیفه امام؛ ج‌14، ص 336-337

 

دیدگاه تان را بنویسید