دغدغه‌ها و نگرانی‌های امام خمینی‌ـ۱۳

توصیه امام خمینی به پرهیز از انتقاد کینه توزانه و ایجاد بدبینی نسبت به جمهوری اسلامی میان مردم

عدم دخالت افراد غیرصحیح در امور از مواردی است که امام بر روی آن تاکید داشته و این مساله جزء نگرانی هایشان بوده است، چرا که این موضوع، باعث وارد آمدن خدشه بر چهره جمهوری اسلامی است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که با قرار گرفتن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

بخشی از این نگرانی ها در پیامی که در 22 بهمن 1359 خطاب به ملت ایران و مسلمانان جهان صادر کردند، مشهود است، ایشان در بندی از این پیام آورده اند:

«شکى نیست که دخالتهاى غیر صحیح بعضى از اشخاص که به صورت روحانى درآمده ‌اند و اشخاص غیر روحانى که خود را بدون هیچ گونه صلاحیتى در امور کشورى وارد کرده ‌اند، زیاد هستند. باید مراجع صلاحیتدار از این گونه اعمال شدیداً جلوگیرى کنند و باید نویسندگان و گویندگان ذى صلاحیت در رفع آنها با نصایح برادرانه و انتقاد سالم بکوشند، لکن نه به طور انتقامجویى و از روى عقده ‌هاى درونى و چهره جمهورى اسلامى را واژگونه کردن که خود گناهى بزرگ است، که این گونه برخوردها نه تنها علاوه بر آنکه تأثیر درستى ندارد، داراى عکس العمل نیز مى‌ باشد. مع الأسف بعضى از نویسندگان و گویندگان به جاى انتقاد سالم و هدایت مفید، با انتقاد کینه ‌توزانه مى‌ خواهند افراد جامعه را به جمهورى اسلامى بدبین کنند. اینان به جاى انتقاد سازنده به فحاشى پرداخته و به جاى نهى از منکر، خود مرتکب منکر مى‌ شوند. خداوند آنان را هدایت فرماید.»

 

صحیفه امام؛ ج 14، ص 76

 

دیدگاه تان را بنویسید