عکاس عکس امام که بر روی اسکناس ها قرار گرفت، چه کسی است؟

آیا تا به حال به این فکر کرده اید که عکس کدام یک از عکاسان ایرانی یا حتی خارجی، توانسته فیلترهای مختلف را پشت سر بگذارد و به وسیله کمیته انتخاب عکس بر روی اسکناس چاپ بانک مرکزی جمهوری اسلامی قرار گیرد. این مطلب به این پرسش شما پاسخ کوتاهی داده است.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: هفت ساله بود که در یک عکاسخانه و زیر نظر اسماعیل زرافشان (عکاس ورزشی) مشغول به کار شد و هنوز 15 سالی بیشتر از سنش نگذشته بود که برای گرفتن عکس های ورزشی راهی استادیوم امجدیه یا همان شهید شیرودی خودمان شد.

هنر عکاسی علی روز به روز رشد می کرد و از پختگی و تجربه بیشتری برخوردار می شد تا اینکه در روزهای اعتصابات مردمی سال 57 بیشتر از هر زمان دیگری خود را به رخ کشید و لحظات بسیاری را به ثبت رساند.

خبر داده بودند که قرار است امام به ایران بازگردد و او از طرف شبکه یک تلویزیون مسئول عکاسی از امام شده بود و باید برایش کارت خبرنگاری صادر می شد، خودش این ماجرا را اینگونه نقل می کند: «اولین کارت خبرنگاری با مهر جمهوری اسلامی ایران به نام من ثبت شد. چون قرار بود به عکاسی از امام(س) بروم و این موضوع مهم سیاسی ترین سوژه آن روزها بود، به همین خاطر مدیران تلویزیون برایم کارت خبرنگاری با مهر جمهوری اسلامی ثبت کردند.» در حالی که هنوز جمهوری اسلامی به طور رسمی مستقر نشده بود.

چند سالی گذشت و قرار شد تا بانک مرکزی تصویری از امام را برای چاپ بر روی اسکناس ها انتخاب کند و از میان همه عکس های امام، عکس کاوه مورد توجه بیشتر قرار گرفت. او از این ماجرا بی خبر بود تا اینکه همکارانش این موضوع را به او خبر دادند و حالا این عکس بر روی اسکناس های مختلف جمهوری اسلامی به چاپ می رسد.

او اکنون با کارنامه ای پر افتخار از مرز 70 سالگی گذشته است. خدایش برای هنر این مرز و بوم نگاهبانش باشد.

 

 

 

 

 

 برگرفته از مطلبی از روزنامه همشهری، او علی کاوه است.




 


 

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید